نظریه یادگیری نگاره مفهوم به عنوان نظریه جدید و مبتنی بر آرای تربیتی بنیامین بلوم، هیلدا تابا، جروم برونر، گودناو، ویلیام آستین، به الگوی یادگیری نگاره - کلمه استنتاج بروس جویس، مارشاویل، امیلی کالهون افزوده می شود و در خانواده الگوهای پردازش اطلاعات جای می گیرد.نگاره در این نظریه دلالت بر تصویر کلی یک مفهوم حاصل از مجموعه تصاویر موارد مرتبط و قابل قرار گرفتن در یک مقوله دارد. اجرای آن آموزگار را ناگزیر به گریز از سخنرانی یک جانبه و تاکید بر محفوظات می کند و یادگیری را در مسیر مشارکت، هدایت، تقویت و توسعه ساخت منظم دانش در ذهن دانش آموزان از مفاهیم مرتبط قرار می دهد.دانش آموزانی که با برقراری ارتباط چشمی و مشاهده تصاویر، مطالب بیشتری می آموزند، اگر این تصاویر مرتبط به یک مفهوم را مقوله بندی کنند، می توانند مهارت استنتاج، ساخت، ادراک و توسعه مفاهیم بیشتری را کسب نمایند.این مقاله شرحی مختصر از روش تدریس با الگوی نگاره مفهوم در مورد همواری ها و ناهمواری های ایران در کلاس جغرافیای سال چهارم ابتدایی است. جغرافیا بر حسب آمار یکی از دروس دشوار و یا بیشترین افت تحصیلی در ایران است. اندازه اثر این الگو در آموزش این دو مفهوم 1.16 است که نشان دهنده قرار گرفتن میانگین نمرات گروه آزمایش در 88 مین صدک نسبت به معدل گروه کنترل است. همچنین اجرای این الگو به یادگیری در سطح فهم و درک می افزاید. مشاهده این موفقیت و سایر مستندات پژوهشی امید تعمیم استفاده از آن به سایر دروس و پایه های مختلف را نوید می دهد. از این نظریه پردازی می توان در تحولات برنامه درسی از جمله خواندن و نوشتن دوره ابتدایی بهره مند شد.