در این نوشتار، تاثیر طبقه اجتماعی و نابرابری های طبقاتی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی با عنایت به نقش متغیرهای بینابینی و واسطه ای نظیر شیوه تربیتی و حساسیت آموزشی والدین، بازخورد معلمان، فرایند اجتماعی شدن، ویژگی ها و سنخ های شخصیتی مورد بررسی قرار می گیرد. تعلق و اختصاص به طبقات اقتصادی و اجتماعی بالا و متوسط و پایین، تمایزاتی را در برخورداری ها و محرومیت ها از فرصت ها و امکانات آموزشی می آفریند که امکان تثبیت و تحکیم پایگاه و منزلت اجتماعی برای طبقه بالا، تغییر و تحرک اجتماعی به پایگاه و منزلتی برتر برای طبقه متوسط و نومیدی در تغییر وضعیت و موقعیت برای طبقه محروم را زمینه سازی می کند. تبلور عینی این موقعیت متاثر از طبقه در استنادهای پژوهشی و بحث فرصت های آموزشی، خاصه بهره گیری از مدرسه های خصوصی، کاملا محسوس است.