مقاله حاضر به بررسی برخی روایات دال بر تحریف قرآن می پردازد که متون حدیثی و تفسیری کهن شیعه آنها را به ائمه (ع) نسبت داده اند، اما شیخ طوسی نخستین بار در تفسیر خود، در عین رد صریح اندیشه تحریف قرآن، برخی از روایات را به عنوان توضیحی تفسیری در فهم آیات قرآن به کار گرفته است. نحوه استفاده شیخ طوسی از این روایات در تفسیرالتبیان سبب شده است که مفسران شیعه دنباله روی وی مانند طبرسی، بعدها اغلب این اخبار را در شمار روایات «اختلاف قرائت» منسوب به ائمه (ع) و در کنار قرائات سایر قرا مشهور و شاذ ذکر کنند.