مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد-فرزند به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 79

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ای از شایع ترین اختلالات روانی است که با شیوع 2 تا 16 درصد در کودکان پیش دبستانی یا اوایل سن مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز می کند. بنابراین پژوهش حاضر, با اثربخشی آموزش اصلاح الگوی تعامل والد-فرزند به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز انجام گردید. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی, از بین مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز, تعداد 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی به آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر) گماشته شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه های دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخه والدین (که دارای سه بُعد اصلی مشکلات برونی سازی شده, مشکلات رفتاری درونی سازی شده و مشکلات کلی کودکان و نوجوانان را ارزیابی می کند) را در سه مرحله تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و همچنین آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شده است. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونی سازی شده, مشکلات رفتاری درونی سازی شده و مشکلات کلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونی سازی شده و مشکلات رفتاری درونی سازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که درمان الگوی تعامل والد-فرزند می تواند در کاهش نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان 8 تا 11 سال به عنوان مداخلات روانشناسی استفاده شود و با توجه به اثربخشی الگوی تعامل والد-فرزند, این درمان در اولویت درمانی قرار داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک زاده، هدی، دیره، عزت، امینی، ناصر، و نریمانی، محمد. (1400). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد-فرزند به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 28(9 )، 68-79. SID. https://sid.ir/paper/1004976/fa

    Vancouver: کپی

    ملک زاده هدی، دیره عزت، امینی ناصر، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد-فرزند به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1400؛28(9 ):68-79. Available from: https://sid.ir/paper/1004976/fa

    IEEE: کپی

    هدی ملک زاده، عزت دیره، ناصر امینی، و محمد نریمانی، “اثربخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد-فرزند به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 28، no. 9 ، pp. 68–79، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1004976/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button