مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تجربه بدرفتاری در دوران کودکی با پرخاشگری؛ اثر میانجی طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکل در تنظیم هیجان در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 204 | صفحه پایان 214

چکیده

 زمینه و هدف: بدرفتاری دوران کودکی می تواند آسیب های فراوانی به فرد وارد کند و ضروری است تا اثرات آن بررسی شود. از این رو این پژوهش با هدف بررسی نقش بدرفتاری دوران کودکی در پیش بینی پرخاشگری دانشجویان از طریق طرحواره های ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در سال 1399 بودند که 300 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده, پرسشنامه فرم کوتاه طرح واره یانگ (YSQ-SF), پرسشنامه پرخاشگری اهواز (AAQ), مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) و پرسشنامه حوادث آسیب زای دوران کودکی (CTQ) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون, تحلیل مسیر و روش پریچر و هیز و نیز نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-23 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بدرفتاری دوران کودکی, طرحواره های ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان می توانند به صورت مستقیم پرخاشگری را پیش بینی نمایند. همچنین بدرفتاری دوران کودکی می تواند طرحواره های ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان را به صورت مستقیم پیش بینی نمایند. نتایج اثرات غیرمستقیم نشان داد که بدرفتاری دوران کودکی به صورت غیرمستقیم و از طریق طرحواره های ناسازگار اولیه و دشواری تنظیم هیجان می تواند با اندازه 365/0 پرخاشگری را پیش بینی نماید (005/0>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش, می توان نتیجه گرفت افرادی که در کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته باشند طرح واره هایی را در خود شکل می دهند و نمی توانند مهارت هایی را برای تنظیم و مدیریت هیجان ها شکل دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهنگ اصفهانی، میترا. (1400). نقش تجربه بدرفتاری در دوران کودکی با پرخاشگری؛ اثر میانجی طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکل در تنظیم هیجان در دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 28(9 )، 204-214. SID. https://sid.ir/paper/1004984/fa

    Vancouver: کپی

    فرهنگ اصفهانی میترا. نقش تجربه بدرفتاری در دوران کودکی با پرخاشگری؛ اثر میانجی طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکل در تنظیم هیجان در دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1400؛28(9 ):204-214. Available from: https://sid.ir/paper/1004984/fa

    IEEE: کپی

    میترا فرهنگ اصفهانی، “نقش تجربه بدرفتاری در دوران کودکی با پرخاشگری؛ اثر میانجی طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکل در تنظیم هیجان در دانشجویان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 28، no. 9 ، pp. 204–214، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1004984/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button