Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

924
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,013
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: اهداف واسطی «تربیت» در دوران کودکی بر اساس رویکرد اسلامی عمل (عنوان عربی: الأهداف الوسیطة لـ "التربیة" فی مرحلة الطفولة علی أساس الإتجاه الإسلامی للعمل)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 55

کلیدواژه

نظریه اسلامی عمل (کلیدواژه عربی: الطفولةQ2
النظریة الإسلامیة فی العمل)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:دوران کودکی, دورانی مهم از زندگی آدمی است که رویدادهای آن, نقش مهمی در چگونگی حیات وی در دوره های بعدی زندگیش دارد. از این رو, هر نظریه تربیتی, برای برخورداری از جامعیت باید راهبردهایی نیز برای فعالیت های تربیتی این دوران ارائه دهد. نظریه اسلامی عمل, از یک سو به دلیل تاکید بر عاملیت متربی و ضرورت وجود سه مبدا شناختی, گرایشی و ارادی در وی برای تربیت و از سوی دیگر, به علت عدم ظهور کامل این مبادی در کودک, دوران کودکی را نه در مقام دوران تربیت, بلکه چون دوران تمهید برای تربیت می داند و بر این باور است که مربیان باید در این دوران با فعالیت های تمهیدی, زمینه را برای آغاز تربیت- که با بلوغ انسانی آغاز می شود- فراهم آورند. پژوهش حاضر بر آن است تا با مفروض انگاشتن نظریه اسلامی عمل و چهارچوب انسان شناختی آن, تصویری از دوران کودکی و اهداف فعالیت های تمهیدی در آن فراهم آورد. رویکرد مورد استفاده, روش بسط مفهومی است. در این راستا, ابتدا در تحلیلی استعلایی, شرط های ضروری اهداف واسطی تربیت, استنباط شده و تلاش شده است تا از میان آن ها, آن دسته از شرط هایی که در دوران کودکی امکان تحقق دارند, در مقام اهداف تمهید در دوران کودکی تبیین شوند. برخی از این اهداف عبارتند از: سلامت, پاکی و قوت جسم, آشنایی اولیه با آموزه های دینی, شامل پیام های انسانی, مفاهیم, مناسک و مظاهر دین, افزایش قابلیت انتخاب و دست ورزی با امیال درونی و افزایش گرایش معطوف به مصادیق خیر. چکیده عربی:یرمی هذا البحث من خلال افتراض النظریة الإسلامیة فی العمل واطارها فی معرفة الإنسان, إلی تکوین صورة عن مرحلة الطفولة وأهداف النشاطات التمهیدیة فیها. الاسلوب الذی اعتمده هذا البحث هو اسلوب البسط المهفومی. وفی هذا السیاق شرع البحث فی تحلیل متعالی لاستنباط الشروط الضروریة للأهداف الوسیطة للتربیة, مع محاولة اختیار تلک المجموعة من الشروط التی یمکن تحقیقها فی مرحلة الطفولة وتبیینها فی مقام أهداف التمهید فی مرحلة الطفولة. وتتمثل بعض هذه الأهداف فی ما یلی: السلامة, الطهارة وقوّة الجسم, الإلمام بالتعالیم الدینیة الشاملة للرسائل الإنسانیة, والمفاهیم, والمناسک, ومظاهر الدین, وتعزیز القدرة علی الاختیار والمهارة والتمرّس مع المیول الذاتیة, وزیادة التوجه نحو مصادیق الخیر.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادیه، نرگس، باقری، خسرو، و مدنی فر، محمدرضا. (1394). عنوان فارسی: اهداف واسطی «تربیت» در دوران کودکی بر اساس رویکرد اسلامی عمل (عنوان عربی: الأهداف الوسیطة لـ "التربیة" فی مرحلة الطفولة علی أساس الإتجاه الإسلامی للعمل). تربیت اسلامی، 10(21)، 29-55. SID. https://sid.ir/paper/100655/fa

    Vancouver: کپی

    سجادیه نرگس، باقری خسرو، مدنی فر محمدرضا. عنوان فارسی: اهداف واسطی «تربیت» در دوران کودکی بر اساس رویکرد اسلامی عمل (عنوان عربی: الأهداف الوسیطة لـ "التربیة" فی مرحلة الطفولة علی أساس الإتجاه الإسلامی للعمل). تربیت اسلامی[Internet]. 1394؛10(21):29-55. Available from: https://sid.ir/paper/100655/fa

    IEEE: کپی

    نرگس سجادیه، خسرو باقری، و محمدرضا مدنی فر، “عنوان فارسی: اهداف واسطی «تربیت» در دوران کودکی بر اساس رویکرد اسلامی عمل (عنوان عربی: الأهداف الوسیطة لـ "التربیة" فی مرحلة الطفولة علی أساس الإتجاه الإسلامی للعمل)،” تربیت اسلامی، vol. 10، no. 21، pp. 29–55، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا