مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

73
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

28
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت‫ های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران‬

صفحات

 صفحه شروع 385 | صفحه پایان 396

چکیده

 زمینه و هدف برقراری ارتباط نامناسب شایعترین دلیل شکایت بیماران از پزشکان می‫باشد. علیرغم انجام مداخلات متعدد برای آموزش مهارت‫های ارتباطی به پزشکان, یا تاثیر این مداخلات در میزان رضایت بیماران , این مقوله مورد بررسی قرار نگرفته و یا افزایش میزان رضایت بیماران مختصر بوده است. با توجه به اینکه انجام مداخلات مبتنی بر تیوری‫ها و مدل‫های تغییر رفتار منجر به افزایش اثر بخشی مداخلات آموزشی می‫شود, در این مقاله نقش مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر افزایش میزان رضایت بیماران به تفکیک هر یک از مهارت‫های ارتباطی کارورزان پزشکی گزارش می‫شود. ‬‬‬‬‬‬‬روش کار در این مطالعه, در قالب بخشی از یک مطالعه نیمه تجربی, در بخش داخلی جنرال مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران, با استفاده از پرسشنامه روا و پایا شده, میزان رضایت به ترتیب 242, 231, 223 و 254 بیمار از مهارت‫های ارتباطی 70 کارورز, در مقاطع زمانی پیش, بلافاصله, دو هفته و چهار هفته بعد از مداخله, سنجیده و تحلیل و. قوی‫ترین و ضعیف‫ترین مهارت‫های ارتباطی کارورزان تعیین شدند.‬‬‬‬یافته ها در هر 4 مقطع زمانی در انجام این پژوهش, میزان رضایت بیماران از مهارت‫های ارتباطی کارورزان بین 31 تا 50 از 70 بود. بیماران از رفتار گرم, دوستانه و توام با احترام کارورزان بیشترین میزان رضایت را داشتند و کمترین میزان رضایت آنها مربوط به مهارت کارورزان در بها دادن به نظرات آنها در فرایند تصمیم گیری برای تشخیص و درمان مشکلاتشان بود.‬نتیجه گیری میزان رضایت بیماران از مهارت‫های ارتباطی کارورزان در این پژوهش در حد متوسط رو به بالا بود. پیشنهاد می‫شود مبتنی بر نتایج رضایت سنجی بعمل آمده, به کارورزان پس خوراند سازنده ارایه شود تا در سایه ارتقاء مهارت‫های ارتباطی موجبات افزایش رضایت بیماران فراهم گردد.‬‬‬

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفرانی پور، فضل اله، احمدی، فضل اله، و غفاری فر، سعیده. (1400). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت‫ های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران‬. سلامت و بهداشت اردبیل، 12(3 )، 385-396. SID. https://sid.ir/paper/1006552/fa

    Vancouver: کپی

    غفرانی پور فضل اله، احمدی فضل اله، غفاری فر سعیده. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت‫ های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران‬. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1400؛12(3 ):385-396. Available from: https://sid.ir/paper/1006552/fa

    IEEE: کپی

    فضل اله غفرانی پور، فضل اله احمدی، و سعیده غفاری فر، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت‫ های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران‬،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 12، no. 3 ، pp. 385–396، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1006552/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button