مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,013
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: جایگاه عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی (عنوان عربی: مکانة العقل والعاطفة فی التربیة الإسلامیه)

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 139

کلیدواژه

تربیت اخلاقی (کلیدواژه عربی: العقلQ3
التربیة الأخلاقیة)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:عقل, عاطفه و عمل سه عنصر اساسی تربیت اخلاقی هستند. درباره تاثیر و برتری عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی, بحث های فراوانی شده است. این مقاله قصد ندارد به بررسی این نکته بپردازد که آیا بین این دو ثنویت است یا وحدت, چرا که امروزه دیگر از ثنویت هایی که شاید قرن ها به طول انجامیده است دیگر خبری نیست. آنچه که در این پژوهش مطرح می شود جایگاه و نقش عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی با توجه به زمان است. بررسی ها نشان می دهد که از منظر زمان عواطف در دوران اولیه کودکی عواطف زودتر از امور عقلانی و انتزاعی حضور و ظهور پیدا می کنند. بر این اساس تربیت اخلاقی باید از احساسات شروع شود و بهترین زمان دوران کودکی است, چون دنیای کودکی دنیای مملو از عواطف و احساسات است. از این رو تربیت اخلاقی صحیح, در گرو اهتمام و توجه به هر دو ب‍عد عقل و عاطفه با توجه به عنصر زمان است. چکیده عربی:العقل, والعاطفة, والعمل, ثلاثة عناصر أساسیة فی التربیة الأخلاقیه. هناک بحوث کثیرة حول تأثیر العقل والعاطفة فی التربیة الأخلاقیه. و هذه المقالة لا ترمی إلی إثبات أو نفی وحدة أو ازدواجیة هذین الجانبین, و ذلک لأن موضوع الأزدواجیة الذی استمر علی مدی قرون متمادیة لم یعد له الیوم أی وجود. یتناول هذا البحث مکانة و دور العقل فی التربیة الأخلاقیة فی ضوء الظروف الزمانیه. تظهر البحوث انه من الجانب الزمانی, ان العواطف فی المراحل الأولی من الطفولة تظهر أسرع من الجوانب التعقلیة والانتزاعیه. و علی هذا الأساس ینبغی أن تبدأ التربیة الأخلاقیة من المشاعر. والزمان الأفضل لها مرحلة الطفوله, و ذلک لأن عالم الطفولة زاخر بالمشاعر والعواطف. و انطلاقا من ذلک فان التربیة الأخلاقیة الصحیحة رهینة بالاهتمام بکلا الجانبین العقلی والعاطفی, مع أخذ عنصر الزمان بنظر الاعتبار.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلحشوری، احمد، و یوسف زاده، محمدرضا. (1390). عنوان فارسی: جایگاه عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی (عنوان عربی: مکانة العقل والعاطفة فی التربیة الإسلامیه). تربیت اسلامی، 6(12)، 121-139. SID. https://sid.ir/paper/100734/fa

    Vancouver: کپی

    سلحشوری احمد، یوسف زاده محمدرضا. عنوان فارسی: جایگاه عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی (عنوان عربی: مکانة العقل والعاطفة فی التربیة الإسلامیه). تربیت اسلامی[Internet]. 1390؛6(12):121-139. Available from: https://sid.ir/paper/100734/fa

    IEEE: کپی

    احمد سلحشوری، و محمدرضا یوسف زاده، “عنوان فارسی: جایگاه عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی (عنوان عربی: مکانة العقل والعاطفة فی التربیة الإسلامیه)،” تربیت اسلامی، vol. 6، no. 12، pp. 121–139، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button