مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,059
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت و راه کارهای بهبود برنامه درسی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 129

چکیده

 حیطه  آموزش عمومی در آموزش عالی (علی رغم نظرات مخالف آن) در کنار حیطه های تخصصی, پژوهشی و توسعه دانش از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ خصوصا در دنیای کنونی که بیش از پیش نیاز به دانش آموختگان دارای اطلاعات و مهارت های عمومی, توانمند در دسترسی به اطلاعات, برقراری ارتباطات موثر, تجزیه و تحلیل مسایل و ارایه راه حل ها, تفکر خلاق و شناسایی محیط ملی و بین المللی احساس می شود. این پژوهش در پی آنست که راه کارهای بهبود برنامه درسی عمومی آموزش عالی را که به عنوان دروس عمومی بیان می شوند, مورد بررسی قرار دهد و از اسناد و منابع علمی معتبر و تجارب سایر نظام ها و هم چنین, نظرات دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه بهره مند شود.روش این پژوهش, توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن, تمامی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی 1638) نفر) و اعضای هیات علمی گروه های آموزش موردنظر در دانشگاه شهید بهشتی 79) نفر) بود. تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان انتخاب شده و روش نمونه گیری, طبقه ای نسبتی تصادفی و تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات, پرسش نامه بسته پاسخ و بازپاسخ بود.سوالات اساسی تحقیق از این قرار بود: «آیا وجود دروس عمومی در برنامه درسی دانشجویان دوره کارشناسی ضروری است؟» و «چه راه کارهایی را می توان برای بهبود برنامه درسی دروس عمومی در آموزش عالی پیشنهاد کرد؟» بر این اساس, ابتدا میزان ضرورت برنامه درسی عمومی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و سپس راه کارهای بهبود این برنامه با در نظر داشتن نظرات دانشجویان و استادان دانشگاه شهید بهشتی در قالب دو سرفصل راه کارهای «موضوعی - محتوایی» و «انگیزشی - ساختاری» مورد بررسی و اولویت گذاری قرار گرفت.بر اساس نتایج مشخص شده, وجود برنامه درسی عمومی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و استادان ضروری است و راه کارهای موضوعی - محتوایی برای بهبود برنامه درسی عمومی آموزش عالی, از اولویت بیشتری برخوردارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عارفی، محبوبه، قهرمانی، محمد، و رضایی زاده، مرتضی. (1387). ضرورت و راه کارهای بهبود برنامه درسی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی. مطالعات برنامه درسی، 3(10)، 94-129. SID. https://sid.ir/paper/100976/fa

Vancouver: کپی

عارفی محبوبه، قهرمانی محمد، رضایی زاده مرتضی. ضرورت و راه کارهای بهبود برنامه درسی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1387؛3(10):94-129. Available from: https://sid.ir/paper/100976/fa

IEEE: کپی

محبوبه عارفی، محمد قهرمانی، و مرتضی رضایی زاده، “ضرورت و راه کارهای بهبود برنامه درسی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 3، no. 10، pp. 94–129، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100976/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button