Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

NORHAIDAH SYED IDROS SH.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2008
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    222
  • دانلود: 

    349
کلیدواژه: 
چکیده: 

Constructivism suggests that concepts of knowledge and beliefs are not strictly separable (Cobern, 1995) and that cognitive dimensions such as epistemology are very culture-dependent. Taking the Worldview perspective, Cobern (1994) explained that learners may reject a flawless scientific explanation if it is considered incompatible with their own worldview orientation. In other words, dissonances or discord experienced by Islamic-background learners when engaged with controversial scientific concepts present in a western science curriculum may undergo outright aversion to these claims or harbor resentment when their nonschool context (national context) is traditionally Islamic. This is turn having a negative impact on the successful attainment of classroom science concepts. Or is this claim erroneous?This paper will report on a research project that focuses on the feelings of discord or dissonances of Islamic-background learners in science education in both Malaysia which will be considered as having a predominantly muslim context and in Melbourne, Australia which is predominantly non-muslim.The Rasch measurement model has been adopted for the analyses.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    221
چکیده: 

برای بررسی جایگاه اندازه گیری در برنامه درسی ریاضیات مدرسه ای، در مرحله اول این مطالعه، چارچوبی برای آموزش اندازه گیری در ریاضیات مدرسه ای تدوین شد. سپس در فاز دوم، محتوای مربوط به اندازه گیری در کتاب های درسی دوره های ابتدایی و راهنمایی در ایران مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. این تحلیل نشان داد، بیشترین توجه محتوایی در این کتاب ها، به مولفه های دانش موضوعی ریاضی مربوط به اندازه گیری، ابزارهای رسمی اندازه گیری و واحدهای استاندارد اندازه گیری بوده و به مولفه های واحدهای غیراستاندارد، فعالیت های واقعی اندازه گیری، و تخمین اندازه به میزان اندکی پرداخته شده است. به مولفه های معیارهای مورد استناد شخصی، فناوری، فهم تناسب، و زمینه های فرهنگی اندازه گیری نیز در کتاب های درسی ریاضی دوره های ابتدایی و راهنمایی، به جز چند مورد خاص، اصلا پرداخته نشده است.به همین دلیل در فاز سوم پژوهش، معیارهای مورد استناد شخصی به کار رفته توسط دانش آموزان که ریشه در توانایی های تخمین اندازه آن ها دارد، بررسی شدند. حاصل این بخش از تحقیق، ارایه مدلی برای چگونگی استفاده از معیارهای مورد استناد شخصی توسط دانش آموزان است. در این مدل، معیارهای مورد استناد شخصی روی طیفی تصور شده اند که یک سر آن معیارهای مورد استناد فیزیکی و سر دیگر آن معیارهای مورد استناد ذهنی قرار گرفته است. یافته های این بخش از پژوهش نشان داد، اغلب دانش آموزان از معیارهای مورد استناد شخصی که خارج از کتاب های ریاضی مدرسه ای در آن ها شکل گرفته و از دقت کمتری برخوردارند استفاده می کنند. آن ها بیشتر، به استفاده از معیارهای مورد استنادی تمایل دارند که جنبه فیزیکی آن ها، و جنبه ذهنی شان غالب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 221 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    20-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    968
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

لزوم گنجاندن آگاهی های فراشناختی در برنامه درسی، از جمله موضوعاتی است که مورد تاکید پژوهش های اخیر قرار دارد. برخی از تحقیقات ادعا می کنند که مهارت های فراشناختی بخش عمده ای از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می کند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامه درسی علوم دوره راهنمایی از مدنظر میزان تاکید بر آگاهی های فراشناختی است. جامعه آماری شامل این موارد بود:1. دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز که 551 نفر بودند و به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.2. اسناد مورد بررسی شامل کل کتاب درسی، راهنمای تدریس و اهداف آموزشی درس علوم پایه اول راهنمایی.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بررسی آگاهی های فراشناختی و فهرست تحلیل محتوا بود. یافته ها نشان داد که میانگین آگاهی های فراشناختی دانش آموزان 3.78 با انحراف معیار 0.65 است. میانگین نمرات دانش آموزان در دانش فراشناختی (3.82) بیشتر از کنترل فراشناختی (3.74) بود. با توجه به دامنه میانگین که بین 1 تا 5 بود، این یافته ها در حد متوسط بالا قرار می گیرند. با تقسیم واحدهای فراشناختی بر واحدهای غیرفراشناختی، ضریب درگیری متن در ارتباط با مولفه های فراشناختی به دست آمد که این ضریب برابر 0.20 برای اهداف، 0.22 برای راهنمای تدریس و 0.19 برای کتاب درسی برآورد شد. به عبارت دیگر، اهداف آموزشی به میزان 10 درصد، راهنمای تدریس 12 درصد و محتوای کتاب علوم 9.5 درصد بر آگاهی های فراشناختی تاکید داشتند. با استفاده از «آزمون خی دو» تفاوت بین فراوانی مولفه های فراشناختی و غیرفراشناختی مشاهده شده در متن معنی دار شناخته شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 968

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    39-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    6008
  • دانلود: 

    3551
چکیده: 

این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد. از آن جا که پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است، لذا از روش های کمی (تحلیل محتوا) و کیفی (تحلیلی) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی و راهنمای تدریس معلمان بود. جهت پاسخ گویی به سوالات پژوهش، ابتدا اهداف کتاب های علوم تجربی با توجه به طبقه بندی شناختی اندرسون تحلیل شد. نتایج نشان می دهد حدود 6.5 درصد اهداف در طبقه آفریدن قرار دارند. سپس محتوای کتاب های علوم با توجه به چرخه آموزش خلاقیت هدایت شده پلسک و تکنیک ویلیام رومی ارزیابی شد که نتایج حاکی از ضریب درگیری خلاق کمتر از 0.25 بود. در مرحله آخر، الگوهای آموزشی خلاقیت تحلیل شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6008

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    65-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3732
  • دانلود: 

    2670
چکیده: 

هدف از این پژوهش، ارایه الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این پژوهش، با مطالعه مبانی نظری در سه مبحث مدل های برنامه ریزی درسی، فناوری ارتباطی و سیستم های اطلاعاتی، و هم چنین بررسی پیشینه، مولفه ها و عناصر الگوی استخراج و بر مبنای آن ها، الگوی پیشنهادی اولیه طراحی و ابزار سنجش آن نیز تدوین شد. اعتباریابی ابزار مذکور با استفاده از تحلیل عاملی و هم چنین مصاحبه با متخصصین صورت گرفته و سپس الگوی نهایی تدوین شده است. مولفه های الگو شامل اهداف، مبانی نظری، تناسب با شرایط محیط خارجی، ارزش یابی و بازخورد و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. الگوی مذکور به شیوه سیستمی طراحی شده است و شامل عناصر درونداد، فرآیند، برونداد، محیط و ارزش یابی و بازخورد می شود. دو عامل اصلی تشکیل دهنده فرآیند الگو، سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی و زیر ساخت های ICT هستند. برای سنجش الگو، نمونه ای شامل 57 نفر از استادان رشته «برنامه ریزی درسی» دانشگاه های تهران و کارشناسان «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی»، به نسبت به دو گروه به شیوه تصادفی انتخاب شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مولفه های اول، دوم، چهارم و پنجم با نظام برنامه ریزی درسی کشور متناسب و مولفه های سوم و ششم نسبتا متناسب بود و کل الگو نیز متناسب تشخیص داده شد. هم چنین، با تشکیل جدول ماتریس هم بستگی مشخص شد که اکثر مولفه های الگو با هم بستگی متوسط و بالا دارند. مقایسه دیدگاه دو گروه استادان و کارشناسان مذکور نیز بیانگر آن است که بین دیدگاه های آن ها در ارتباط با مولفه ها و هم چنین با کل الگو، تفاوت معنی داری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    94-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2054
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

حیطه  آموزش عمومی در آموزش عالی (علی رغم نظرات مخالف آن) در کنار حیطه های تخصصی، پژوهشی و توسعه دانش از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ خصوصا در دنیای کنونی که بیش از پیش نیاز به دانش آموختگان دارای اطلاعات و مهارت های عمومی، توانمند در دسترسی به اطلاعات، برقراری ارتباطات موثر، تجزیه و تحلیل مسایل و ارایه راه حل ها، تفکر خلاق و شناسایی محیط ملی و بین المللی احساس می شود. این پژوهش در پی آنست که راه کارهای بهبود برنامه درسی عمومی آموزش عالی را که به عنوان دروس عمومی بیان می شوند، مورد بررسی قرار دهد و از اسناد و منابع علمی معتبر و تجارب سایر نظام ها و هم چنین، نظرات دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه بهره مند شود.روش این پژوهش، توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی 1638) نفر) و اعضای هیات علمی گروه های آموزش موردنظر در دانشگاه شهید بهشتی 79) نفر) بود. تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان انتخاب شده و روش نمونه گیری، طبقه ای نسبتی تصادفی و تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بسته پاسخ و بازپاسخ بود.سوالات اساسی تحقیق از این قرار بود: «آیا وجود دروس عمومی در برنامه درسی دانشجویان دوره کارشناسی ضروری است؟» و «چه راه کارهایی را می توان برای بهبود برنامه درسی دروس عمومی در آموزش عالی پیشنهاد کرد؟» بر این اساس، ابتدا میزان ضرورت برنامه درسی عمومی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و سپس راه کارهای بهبود این برنامه با در نظر داشتن نظرات دانشجویان و استادان دانشگاه شهید بهشتی در قالب دو سرفصل راه کارهای «موضوعی - محتوایی» و «انگیزشی - ساختاری» مورد بررسی و اولویت گذاری قرار گرفت.بر اساس نتایج مشخص شده، وجود برنامه درسی عمومی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و استادان ضروری است و راه کارهای موضوعی - محتوایی برای بهبود برنامه درسی عمومی آموزش عالی، از اولویت بیشتری برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2054

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    118-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4637
  • دانلود: 

    4566
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های زبان آموزی دوره پیش دبستان بر رشد زبان گفتاری دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش جمعا 8834 نفر از دانش آموزان دختر و پسر در مدارس دولتی آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 100 نفر از دانش آموزان (50 دختر و 50 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد، 50 نفر دوره پیش دبستان را گذرانده بودند و 50 نفر دیگر این دوره را نگذرانده بودند. روش این پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی یا علی - مقایسه ای، و ابزار مورد استفاده در این پژوهش، آزمون رشد زبان «told-p:3» بود. اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون (t مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رشد زبان گفتاری که شامل مهارت های واژگانی و مهارت های دستوری است، در دانش آموزان پایه اول ابتدایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، از دانش آموزان هم پایه خود که این دوره را نگذرانده اند بیشتر است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است. به علاوه، در این پژوهش تفاوت معنی داری بین دختران و پسران از لحاظ رشد زبان گفتاری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4637

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4566 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1