مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,029
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش کنش های اجرایی در تحول درک خطرات ترافیکی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 86

چکیده

 در این پژوهش نقش تحول جنبه هایی از کنش های اجرایی, شامل توانایی حل مساله, جست و جوی دیداری و حافظه دیداری در انتخاب مکان عبور ایمن و خطرناک بررسی شد. طرح پژوهش حاضر تحولی- توصیفی است و جامعه آن را کلیه دانش آموزان مقطع دبستان مناطق 1 و 2 شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه برداری در دسترس 140 نفر از سه گروه سنی (8, 9 و 11 ساله) انتخاب شدند. برای ارزیابی درک خطر, از تکلیف شناسایی مکان ایمن و خطرناک عبور از خیابان (آمپوفو- بوتینگ و تامسون, 1991) و برای ارزیابی توانایی حل مساله, جست و جوی دیداری و حافظه دیداری به ترتیب آزمون های برج لندن (شلیس, 1982), قطار کردن رنگ و شماره (لورنته و دیگران, 2009) و فراخنای دیداری ارقام (مبتنی بر آزمون فراخنای ارقام وکسلر) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری و ضریب رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان دادند سن, قوی ترین پیش بین انتخاب مسیر عبور و مرور بود و از مجموعه کنش های اجرایی نیز فراخنای دیداری ارقام به طور معناداری انتخاب مسیر را پیش بینی می کرد. نتایج این مطالعه از نقش مهارت های شناختی در تحول درک خطرات ترافیکی حمایت کردند. بنابراین, برنامه های آموزش ایمنی باید بر اساس سطح توانایی شناختی کودکان طراحی شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی جوزدانی، محبوبه، طیبی، زهرا، و کارشکی، حسین. (1394). نقش کنش های اجرایی در تحول درک خطرات ترافیکی کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 12(45)، 75-86. SID. https://sid.ir/paper/101263/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی جوزدانی محبوبه، طیبی زهرا، کارشکی حسین. نقش کنش های اجرایی در تحول درک خطرات ترافیکی کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1394؛12(45):75-86. Available from: https://sid.ir/paper/101263/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه هاشمی جوزدانی، زهرا طیبی، و حسین کارشکی، “نقش کنش های اجرایی در تحول درک خطرات ترافیکی کودکان،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 12، no. 45، pp. 75–86، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101263/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button