مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گسترش یک مقیاس راهبردهای مقابله ای در دانشجویان: دو فرم موازی

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 233

چکیده

 به منظور گسترش یک ابزار اندازه گیری راهبردهای مقابله ای دانشجویان با دو فرم موازی, تعداد 230 گویه طی سه مرحله پژ‍وهشی, تجربی و نهایی, تهیه و در گروه نمونه ای به تعداد 1145 دانشجو (496 دختر و 649 پسر) که با روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند, اجرا شد. پس از چندین بار تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (در دو مرحله پژوهش) تعداد 100 گویه (با قدرت تشخیص بالاتر از 0.4 و بار عاملی ناب و بالاتر از 0.35) انتخاب شد که هشت راهبرد مقابله ای 1) حمایت اجتماعی, 2) حمایت معنوی (مذهب گرایی), 3) بازسازی شناختی, 4) حل مساله, 5) تفکر آرزومندانه, نگرانی, 6) انحراف توجه (بدنی و هیجانی), 7) اجتناب شناختی و 8) تسلیم را متمایز می ساخت و بر روی هم 33 درصد واریانس را تبیین می کرد. سپس دو فرم 50 گویه ای بر اساس شباهت در محتوا و همسانی بار عاملی به گونه ای انتخاب شدند که ضریب همبستگی هشت عامل آنها معنادار و تفاوت میانگینهای آنها غیر معنادار بود. ضرایب اعتبار (همسانی درونی) و خطای استاندارد اندازه گیری دو فرم به ترتیب برابر با 0.910, 3.60 و 0.913, 3.61 بود. تحلیل عاملی راهبردهای مقابله ای دو فرم روی هم, وجـود عوامل هشتگانه را تایـید کرد. مشخصه های روان سنجـی عاملهای هشتگانه دو فرم محاسبه شد و مبانی نظری عاملها مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دادستان، پریرخ، عسگری، علی، و حاجی زادگان، مرضیه. (1387). گسترش یک مقیاس راهبردهای مقابله ای در دانشجویان: دو فرم موازی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 4(15)، 217-233. SID. https://sid.ir/paper/101298/fa

    Vancouver: کپی

    دادستان پریرخ، عسگری علی، حاجی زادگان مرضیه. گسترش یک مقیاس راهبردهای مقابله ای در دانشجویان: دو فرم موازی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1387؛4(15):217-233. Available from: https://sid.ir/paper/101298/fa

    IEEE: کپی

    پریرخ دادستان، علی عسگری، و مرضیه حاجی زادگان، “گسترش یک مقیاس راهبردهای مقابله ای در دانشجویان: دو فرم موازی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 4، no. 15، pp. 217–233، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button