Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    217-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1526
  • دانلود: 

    930
چکیده: 

به منظور گسترش یک ابزار اندازه گیری راهبردهای مقابله ای دانشجویان با دو فرم موازی، تعداد 230 گویه طی سه مرحله پژ‍وهشی، تجربی و نهایی، تهیه و در گروه نمونه ای به تعداد 1145 دانشجو (496 دختر و 649 پسر) که با روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد. پس از چندین بار تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (در دو مرحله پژوهش) تعداد 100 گویه (با قدرت تشخیص بالاتر از 0.4 و بار عاملی ناب و بالاتر از 0.35) انتخاب شد که هشت راهبرد مقابله ای 1) حمایت اجتماعی، 2) حمایت معنوی (مذهب گرایی)، 3) بازسازی شناختی، 4) حل مساله، 5) تفکر آرزومندانه، نگرانی، 6) انحراف توجه (بدنی و هیجانی)، 7) اجتناب شناختی و 8) تسلیم را متمایز می ساخت و بر روی هم 33 درصد واریانس را تبیین می کرد. سپس دو فرم 50 گویه ای بر اساس شباهت در محتوا و همسانی بار عاملی به گونه ای انتخاب شدند که ضریب همبستگی هشت عامل آنها معنادار و تفاوت میانگینهای آنها غیر معنادار بود. ضرایب اعتبار (همسانی درونی) و خطای استاندارد اندازه گیری دو فرم به ترتیب برابر با 0.910، 3.60 و 0.913، 3.61 بود. تحلیل عاملی راهبردهای مقابله ای دو فرم روی هم، وجـود عوامل هشتگانه را تایـید کرد. مشخصه های روان سنجـی عاملهای هشتگانه دو فرم محاسبه شد و مبانی نظری عاملها مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1526

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

میرهاشمی مالک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    235-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2063
  • دانلود: 

    975
چکیده: 

با اجرای پرسشنامه درگیری شغلی (کانونگو، 1982) در 214 عضو هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت 5 واحد دانشگاه آزاد اسلامی که با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم جمع آوری شد. نتایج نشان دادند که اعضای هیات علمی  مرد به طور معناداری بیشتر از زنان با شغلشان درگیر می شوند (-2.891=t،P<0.01 ). همچنین، معلوم شد که الف) با افزایش سابقه کار 0.182)=r،P<0.01 )، و ب) بالاتر رفتن مرتبه علمی (2.785=F،P<0.05 ) میزان درگیری شغلی نیز افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 975 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    245-252
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    2989
  • دانلود: 

    2507
چکیده: 

در ایـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از یک مرکز شبانه روزی پسران بی سرپرست و بد سرپرست انتخاب و به طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 هفته در جلسه های دو ساعته هنر روان درمانگری شرکت کردند. گروه کنـترل مداخلـه ای دریافـت نکرد. حرمـت خود و خودکـارآمدی آزمودنیها، در آغاز و پایان 12 جلسه با استفاده از مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1979) و فهرست خودکارآمدی شرر و دیگران (1982) اندازه گیری شدند. یافته ها نشان دادند که حرمت خود و خودکارآمدی گروه آزمایشی افزایش یافته بود (P<0.05). به نظر می رسد تمرینهای شناختی ـ رفتاری هنر روان درمانگری می تواند خودکارآمدی و حرمت خود را در نوجوانان با تقویت اعتماد به توانایی ابراز خود و مثبت اندیشی افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2989

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    253-265
تعامل: 
  • استنادات: 

    13
  • بازدید: 

    4374
  • دانلود: 

    2585
چکیده: 

در مطالعـه حاضر ارتباط بین سـه سبک دلبستگی: ادراک دلبسـتگی کودکی، دلبستگی بزرگسال و دلبستگی به خدا در جامعه اسلامی بررسی شد. 193 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونه گیـری خوشـه ای انتخاب شدند و مقیاسهای سبک دلبستگی به خدا (روات و کرک پاتریک، 2002)، سبکهای دلبستگی بزرگسال (هازان و شیور، 1987) و ادراک دلبستگی کـودکی به هر والد (هازان و شیور، 1986) را تکمیل کردنـد. نتایج وجـود همبستگی مثبت بین دلبستـگی ناایمن بـه والدین با دلبستگی ایمن به خدا را نشان دادند. کیفیت ارتباط با خدا و دلبستگی به والدین به بحث گذاشته شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بیات مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    267-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2348
  • دانلود: 

    985
چکیده: 

در ایـن پ‍ژوهش بـه بررسی اثربخشی بازی درمانگری بی رهنمود بر کاهش رفتارهای درونی سازی شده در کودکـان پیش دبستانی که بر اساس فهرست رفتاری کودک (CBCL، آشنباخ و رسکورلا، 2001) در حیطه مشکلات درونی سازی شده (اضطراب، افسردگی و کناره گیری) نیازمند توجه بالینی بودند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. این کودکان در قالب گروههای دو نفره در طی هفت هفته در 16 جلسه بازی درمانگری شرکت کردند. مادران این کودکان پس از پایان جلسه های چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم فرمهای CBCL را در مورد فرزندان خود تکمیل کردند. نتیجه آزمون اندازه گیریهای مکرر نشان داد، نمره های مقیاس درونی سازی شده به طور معناداری کاهش یافت. اهمیت عملی یافته های پژوهش در ارتباط با یافته های پیشین در قلمرو پیشگیری و درمانگری اختلالهای درونی سازی شده زودرس مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 985 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    277-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    3299
  • دانلود: 

    1377
چکیده: 

اثربخشی آموزش مهارتهای والدگری بر پیشگیری تنیدگی در یک نمونه غیربالینی از مادران و کاهش مشکلات رفتاری کودکان آنها در این پژوهش بررسی شد. شاخص تنیدگی والدین (PSI، آبیدین، 1990) در یک نمونه 198 نفری از مادران اجـرا شد. 51 نفر از مادرانی که نمره هـای بالایی در PSI داشتند به تصادف در دو گروه آزمایشی (26 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند و به فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL، آشنبـاخ، 2001) پـاسخ دادند. داده هـای کمی با استفـاده از پیش آزمون ـ پس آزمون (آزمون t)، ضریب همبستگی و تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شـدند. یافته ها نشان دادند که پس از مداخلـه: الف) مادران گروه آزمایشی در مقایسه با مادران گروه کنترل سطح تنیدگی کمتری داشتند، ب) کودکان مادران گروه آزمایشی از کودکان مادران گروه کنترل مشکلات رفتاری نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1377 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    293-303
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    3981
  • دانلود: 

    1773
چکیده: 

مقیـاس هوش هیجانـی (بشارت، 2007)، پرسشنـامه سبـک دفـاعی (اندروز، سینگ، و باند، 1993) و مقیاس پذیرش اعتیاد (AAS؛ وید و دیگران، 1992)، در 296 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران با انتخاب تصادفی اجرا شد. نتایج نشان دادند که بین نمره های کل هوش هیجانی، زیرمقیاس ادراک هیجانی و پذیرش اعتیاد رابطه منفی معنادار وجود دارد. با کنترل اثر هوش هیجانی و مولفه های آن، بین مکانیزمهای دفاعی رشد یافته و رشد نایافته و پذیرش اعتیاد به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار مشاهده شد. اما با کنترل اثر مکانیزمهای دفاعی، هوش هیجانی، مولفه ادراک هیجانی و پذیرش اعتیاد رابطه منفی داشتند. بنابراین، سازه هوش هیجانی می تواند نقش متغیر میانجی نیرومند بین وی‍ژگیهای هیجانی با پذیرش اعتیاد داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1773 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

رحیم زاده سوسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    304-306
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1046
  • دانلود: 

    479
کلیدواژه: 
چکیده: 

در ادبیات علمی معاصر، اصطلاح دلبستگی دارای چهار معنای متمایز است: نوعی از رفتار که هدف آن حفظ مجاورت با یک شخص دیگر است؛ پیوندهای دلبستگی که با پیوند والدین و فرزندان مرتبط اند؛ نظام دلبستگی که هدف آن حفظ مجاورت با چهره دلبستگی و دستیابی به احساس ایمنی درونی است و بالاخره، ارتباط هایی که در برگیرنده ابراز توجه، در دسترس بودن هیجانی و جستجوی آرامش در رابطه والدین ـ کودک اند. دلبستگی یک نظام کنترل رفتاری با مبنای زیست شناختی است که به کاربرد چهره های دلبستگی توسط کودک به منزله یک پایگاه ایمن، منجر می شود؛ پایگاهی که بر اساس آن کودک به اکتشاف محیط دست می یابد.بالبی، زنجیره متوالی رفتارهای هیجانی کودک در قبال جدایی از مادر یعنی اعتراض، واکنش افسرده وار و سپس بی تفاوتی و بالاخره ترس از جدایی مجدد پس از بازیافتن وی را توصیف کرد و چون به کشف واکنشهای مشابهی در بیماران بزرگسال خود نیز دست یافت چنین نتیجه گرفت که تار و پود زندگی فردی همواره یکسان باقی می ماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 479 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button