مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 397 | صفحه پایان 404

چکیده

 هدف این پژوهش, شناخت نقش متغیرهای خودمهارگری, کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در پیش بینی رفتارهای ضداجتماعی و سلامت روانی نوجوانان بود. 241 دانش آموز (117 پسر و 124 دختر) به روش نمونه برداری چندمرحله ای از دبیرستان های شهرستان فارسان از توابع استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و مقیاس خودمهارگری (تانجنی و بامیستر, 2004), مقیاس والد کودک (فاین, مورلند و شوبل, 1983), سیاهه محیط کلاس و مدرسه (آلفرد و دیگران, 2004), مقیاس افسردگی, اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند, 1995) و سیاهه رفتارهای ضداجتماعی (محمدی مصیری و دیگران, 1389) را تکمیل کردند. برای تحلیل یافته های این پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین خودمهارگری, کیفیت رابطه با والدین و فضای مدرسه با رفتارهای ضداجتماعی و عدم سلامت روانی رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان دادند که از طریق متغیرهای خودمهارگری, کیفیت رابطه مادر, جنس و فضای مدرسه می توان 33 درصد از واریانس سلامت روانی و از طریق متغیرهای کیفیت رابطه با مادر, خودمهارگری و کیفیت رابطه با پدر می توان 14 درصد از واریانس رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان را تبیین کرد. در مجموع, می توان نتیجه گرفت که متغیرهای فردی, خانوادگی و مدرسه نقش مهمی در افزایش سلامت روانی و کاهش رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان ایفا می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمدی مصیری، فرهاد، شفیعی فرد، یعقوب، داوری، مژده، و بشارت، محمدعلی. (1391). نقش خودمهارگری, کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 8(32)، 397-404. SID. https://sid.ir/paper/101485/fa

Vancouver: کپی

محمدی مصیری فرهاد، شفیعی فرد یعقوب، داوری مژده، بشارت محمدعلی. نقش خودمهارگری, کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1391؛8(32):397-404. Available from: https://sid.ir/paper/101485/fa

IEEE: کپی

فرهاد محمدی مصیری، یعقوب شفیعی فرد، مژده داوری، و محمدعلی بشارت، “نقش خودمهارگری, کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 8، no. 32، pp. 397–404، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101485/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button