مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,253
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوه های والدگری و پرخاشگری: نقش واسطه ای سبک های حل مساله

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 186

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه ای سبک های حل مساله در رابطه بین شیوه های والدگری و پرخاشگری در دانش آموزان دوره متوسطه انجام شد. شرکت کنندگان, شامل 300 نفر (152 دختر و 148 پسر) از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان مرودشت بودند که بر اساس روش نمونه برداری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش, هر یک از شرکت کنندگان, پرسشنامه شیوه های والدگری آلاباما (فریک, 1991), سبک های حل مساله (کسیدی و لانگ, 1996) و پرخاشگری (باس و پری, 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد از بین شیوه های والدگری شیوه تنبیه قادر به پیش بینی معنادار سبک های حل مساله سازنده و غیرسازنده و مشارکت پدر تنها قادر به پیش بینی سبک سازنده بود. در مورد سبک های حل مساله هم مشاهده شد که فقط سبک غیرسازنده به طور معنادار پرخاشگری را پیش بینی می کند و سبک حل مساله غیرسازنده در رابطه بین شیوه والدگری تنبیهی و پرخاشگری نقش واسطه گری سهمی دارد. یافته های پژوهش شامل کاربردهای نظری و عملی برای تقویت سبک های سازنده حل مساله و شیوه های والدگری مناسب برای مهار پرخاشگری در دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، پریسا، و فولادچنگ، محبوبه. (1396). شیوه های والدگری و پرخاشگری: نقش واسطه ای سبک های حل مساله. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(54 )، 173-186. SID. https://sid.ir/paper/101408/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی پریسا، فولادچنگ محبوبه. شیوه های والدگری و پرخاشگری: نقش واسطه ای سبک های حل مساله. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1396؛14(54 ):173-186. Available from: https://sid.ir/paper/101408/fa

    IEEE: کپی

    پریسا محمدی، و محبوبه فولادچنگ، “شیوه های والدگری و پرخاشگری: نقش واسطه ای سبک های حل مساله،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 14، no. 54 ، pp. 173–186، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button