مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه ای هویت اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: قلدری پدیده رفتاری است که در سال های اخیر توجه بسیاری از معلمین (مربیان) و سیاستگذاران در نقاط مختلف جهان را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه ای هویت اخلاقی است. مواد و روش ها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه مورد نظر دانش آموزان پسر و دختر متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 617 دانش آموز که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به مقیاس های مکانیسم های عدم درگیری اخلاقی (Bandura و همکاران), حساسیت اخلاقی (Narvaez & Endicott), نقش شرکت کنندگان (رفتار شاهدان) (Salmivalli و همکاران) و اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی (Aquino & Reed) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و همچنین تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار AMOS 24انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده های پژوهش برازش مطلوب و قابل قبولی دارد. یافته های حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان می دهد که عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با رفتار شاهدان در قلدری رابطه دارد. به عبارتی دیگر کسانی که عدم درگیری اخلاقی بالا و حساسیت اخلاقی پایین دارند, به صورت زیان آورتری رفتار می کنند. همچنین نتایج تحلیل نشان می دهد که هویت اخلاقی در ارتباط بین رفتارهای شاهدان قلدری در مدارس و عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی نقش واسطه ای دارند. ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه اصول مرتبط با ملاحظات اخلاقی از جمله محرمانه ماندن هویت پرسش شوندگان, رضایت آگاهانه شرکت کنندگان در پژوهش و اختیار خروج از روند تحقیق رعایت گردید. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نوع واکنش دانش آموزان به عنوان شاهد در هنگام قلدری رابطه دارد و این واکنش با توجه به ویژگی هایی مانند هویت اخلاقی می تواند متفاوت باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سوری، حسین، کدیور، پروین، کرامتی، هادی، و حسن آبادی، حمیدرضا. (1400). تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه ای هویت اخلاقی. اخلاق پزشکی، 15(46 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1018789/fa

    Vancouver: کپی

    سوری حسین، کدیور پروین، کرامتی هادی، حسن آبادی حمیدرضا. تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه ای هویت اخلاقی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1400؛15(46 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1018789/fa

    IEEE: کپی

    حسین سوری، پروین کدیور، هادی کرامتی، و حمیدرضا حسن آبادی، “تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه ای هویت اخلاقی،” اخلاق پزشکی، vol. 15، no. 46 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1018789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button