مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

179
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش های تدریس اخلاق حرفه ای در ایران: یک مطالعه مروری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: در کلیه رشته ها و به خصوص رشته های علوم پزشکی, اخلاق حرفه ای از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است, اما شواهد نشان می دهد در طی دوره تحصیل چندان به آن پرداخته نمی شود و هم رفتار دانشجویان و کارکنان در محیط های بالینی نشان دهنده موارد متعددی از عدم رعایت اخلاق حرفه ای از سوی آن ها در بالین بیماران است, لذا با توجه به اهمیت موضوع اخلاق حرفه ای در رشته های پزشکی و پیراپزشکی, مقاله حاضر به بررسی روش های تدریس اخلاق حرفه ای در ایران پرداخته است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش مروری انجام شده است. با استفاده از راهبرد جستجوی سه مرحله ای با استفاده از واژگان کلیدی فارسی «اخلاق حرفه ای», «اخلاق پزشکی», «اخلاق پرستاری», «کدهای اخلاقی» و آموزش و واژگان کلیدی انگلیسی «Medical Ethics», «Nursing Ethics», « Professional Ethics», «Ethical Codes» و «Education» در پایگاه های اطلاعاتی Magiran, Iranmedex, Sid, Googlescholar جستجو شده و مقالات انتشاریافته توسط ایرانیان در مجلات معتبر که در آن ها به طور ویژه یک روش آموزشی برای تدریس اخلاق حرفه ای به دانشجویان یا کارکنان رشته های پزشکی و پیراپزشکی به کار گرفته شده و تاثیر آن مورد مطالعه قرار گرفته بود, وارد مطالعه شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ملاحظات اخلاقی: در همه مراحل این تحقیق شامل مطالعه و گردآوری داده ها, مستندسازی, تحلیل و نشر آن ها ملاحظات اخلاقی رعایت شده است. یافته ها: مقالات به دست آمده در این مطالعه مروری, اگرچه محدود بود, اما دربردارنده به کارگیری روش های مختلف در تدریس اخلاق حرفه ای بودند شامل سخنرانی, بازخوانی روایی, مبتنی بر مورد, جستجوگری به شیوه محاکم قضایی, ایفای نقش یا نمایش و تحلیل عملکرد و. . . که نتایج مطالعات همگی حاکی از تاثیرگذاری روش های مذکور در آموزش اخلاق حرفه ای بود. در بین این روش ها, روش سخنرانی از رواج بیشتری برخوردار بوده و موارد متعددی از تحقیقات به روش سخنرانی پرداخته بود, در برخی دیگر روش سخنرانی با سایر روش ها مقایسه شده بود و در سایر موارد به روش های جدیدتر پرداخته شده و به استفاده از روش های نوین و خلاقانه در آموزش اخلاق توصیه شده بود. نتیجه گیری: آموزش اخلاق حرفه ای در رشته های پزشکی و پیراپزشکی فارغ از نوع خاص روش آموزشی حایز اهمیت و دارای جایگاه ویژه است که با در نظرگرفتن شرایط موجود در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی کشور پیشنهاد می شود به فراخور محیط آموزش, امکانات موجود و خصوصیات فراگیران از روش های آموزشی مناسب در آموزش اخلاق استفاده لازم صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشمند، مریم، و لعلی، مریم. (1400). روش های تدریس اخلاق حرفه ای در ایران: یک مطالعه مروری. اخلاق پزشکی، 15(46 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1018797/fa

    Vancouver: کپی

    هوشمند مریم، لعلی مریم. روش های تدریس اخلاق حرفه ای در ایران: یک مطالعه مروری. اخلاق پزشکی[Internet]. 1400؛15(46 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1018797/fa

    IEEE: کپی

    مریم هوشمند، و مریم لعلی، “روش های تدریس اخلاق حرفه ای در ایران: یک مطالعه مروری،” اخلاق پزشکی، vol. 15، no. 46 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1018797/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button