مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

195
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

62
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر علی رهبری اخلاقی بر معنی داری شغلی، رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی با آزمون نقش میانجی عدالت

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: در پژوهش های پیشین ارتباط بین رهبری اخلاقی به عنوان مهم ترین عامل تدوام حیات و استمرار موفقیت سازمان ها با معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی با نقش میانجی عدالت کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین, مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر علی رهبری اخلاقی بر معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی در حضور متغیر میانجی عدالت انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش با روش توصیفی همبستگی انجام شد. نمونه ها شامل 186 نفر از کارکنان بیمارستان امام رضا شهر ارومیه بودند که به روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های رهبری اخلاقی, عدالت, معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار Lisre l8/8 و با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه ملاحظات اخلاقی همانند توضیح اهداف تحقیق, تکمیل فرم رضایت آگاهانه, مشارکت داوطلبانه و اطمینان در مورد محرمانه بودن اطلاعات رعایت گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که نقش میانجی عدالت در رابطه بین رهبری اخلاقی با رفتار یادگیری گروهی, معنی داری شغلی و هویت سازمانی در مدل معادلات ساختاری تایید می شود. همچنین بین رهبری اخلاقی با عدالت رابطه معنی دار (ضریب=53/0) دیده شد. معنی داری شغلی دارای اثر مثبت بر عدالت (ضریب=36/0) می باشد, به علاوه عدالت دارای اثر مثبت معنی دار بر رفتار یادگیری گروهی (ضریب=82/0), معنی داری شغلی (ضریب=43/0) و هویت سازمانی (ضریب=60/0) می باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مکانیزم میانجی عدالت نقش قابل توجهی در توضیح نفوذ رهبری اخلاقی بر معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی بین کارکنان بیمارستان دارد. پیشنهاد می شود راهبردهای مناسب برای انتخاب مدیران و بهبود بعد رهبری اخلاقی در آنان اتخاذ گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی، طیبه، حسنی، محمد، قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل، و ابن عباسی، زبیده. (1400). بررسی اثر علی رهبری اخلاقی بر معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی با آزمون نقش میانجی عدالت. اخلاق پزشکی، 15(46 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1018803/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی طیبه، حسنی محمد، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل، ابن عباسی زبیده. بررسی اثر علی رهبری اخلاقی بر معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی با آزمون نقش میانجی عدالت. اخلاق پزشکی[Internet]. 1400؛15(46 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1018803/fa

    IEEE: کپی

    طیبه وکیلی، محمد حسنی، ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی، و زبیده ابن عباسی، “بررسی اثر علی رهبری اخلاقی بر معنی داری شغلی, رفتار یادگیری گروهی و هویت سازمانی با آزمون نقش میانجی عدالت،” اخلاق پزشکی، vol. 15، no. 46 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1018803/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button