مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,063
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد الگوی آموزشی پرسید جهت تحلیل علیتی رفتارهای پیشگیری کننده مادران در کم خونی فقر آهن کودکان 5-1ساله

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 101

چکیده

 در کودکان به علت رشد سریع و افزایش حجم خون, برای حفظ غلظت هموگلوبین نیاز به آهن افزایش می یابد. این در حالی است که دریافت آهن از راه تغذیه ناچیز و روش های تطبیقی مقابله با کمبود آهن محدود می باشد. بنابراین جای شگفتی نیست که فقر آهن تغذیه ای بیشترین شیوع را در شیرخواران و کودکان دارد. این موضوع نه تنها برای کنترل و درمان بیمار, بلکه برای برنامه ریزی جهت اصلاح تغذیه کودکان اهمیت زیادی دارد. مادران به عنوان محور خانواده مسوولیت انتخاب نوع و سایر رفتارهای بهداشتی در مورد تغذیه کودکان را به عهده دارند و از طریق اصلاح رفتار آنان سلامت نسل حال و آینده تضمین می گردد. در این مطالعه الگوی آموزشی پرسید جهت تعیین آگاهی, نگرش و رفتارهای موثر مادران در مورد کم خونی کودکانشان به کار گرفته شده است و در آن رفتارهای پیشگیری کننده 160 مادر در زمینه کم خونی فقر آهن کودکانشان بررسی شده است. ابزار و تحلیل اطلاعات بر اساس الگوی پرسید با استفاده از روش های آماری تحلیل مسیری تدوین گردیده است. نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای دانش, نگرش, توصیه دیگران برای تغذیه کودک, داشتن وقت کافی برای شرکت در کلاس, دسترسی به قطره آهن و داشتن بنیه اقتصادی (اجزای الگوی پرسید) اثر مستقیم معنی داری بر رفتار پیشگیری از فقر آهن کودکان داشته, و همچنین رفتارهای پیشگیری کننده, اثر مستقیم معنی داری بر متغیر کم خونی دارند. نهایتا در این مطالعه مشخص گردید که عوامل مستعد کننده, قادر کننده و تقویت کننده الگوی پرسید, پیش بینی کننده های رفتارهای پیشگیری از کم خونی فقر آهن می باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جلیلی، زهرا، فقیه زاده، سقراط، حیدرنیا، علیرضا، و سادات هاشمی، سیدمهدی. (1381). کاربرد الگوی آموزشی پرسید جهت تحلیل علیتی رفتارهای پیشگیری کننده مادران در کم خونی فقر آهن کودکان 5-1ساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 9(2)، 93-101. SID. https://sid.ir/paper/102/fa

Vancouver: کپی

جلیلی زهرا، فقیه زاده سقراط، حیدرنیا علیرضا، سادات هاشمی سیدمهدی. کاربرد الگوی آموزشی پرسید جهت تحلیل علیتی رفتارهای پیشگیری کننده مادران در کم خونی فقر آهن کودکان 5-1ساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1381؛9(2):93-101. Available from: https://sid.ir/paper/102/fa

IEEE: کپی

زهرا جلیلی، سقراط فقیه زاده، علیرضا حیدرنیا، و سیدمهدی سادات هاشمی، “کاربرد الگوی آموزشی پرسید جهت تحلیل علیتی رفتارهای پیشگیری کننده مادران در کم خونی فقر آهن کودکان 5-1ساله،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 9، no. 2، pp. 93–101، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button