مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش آموزان در پیشگیری از مصرف سیگار

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 63

چکیده

 زمینه و هدف: میزان شیوع مصرف سیگار در میان نوجوانان رو به افزایش است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان های همدان در پیشگیری از مصرف سیگار است.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع شاهددار که در سال تحصیلی 90 - 1389 انجام شد, 240 دانش آموزان به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 120 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. وسیله گردآوری اطلاعات پرسش نامه های استاندارد عزت نفس, مهارت حل مساله, و خودکارآمدی و چک لیست رفتار پیشگیری از مصرف سیگار بود. بر اساس نتایج حاصل از تکمیل اولیه پرسش نامه ها و چک لیست, مداخله مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک ماه بعد از مداخله اطلاعات دو گروه جمع آوری و در نرم افزار spss16 با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: قبل از مداخله رفتار پیشگیری از مصرف سیگار, میانگین نمره عزت نفس, خودکنترلی, خودکارآمدی و مهارت حل مساله در دانش آموزان دو گروه در حد متوسط بود و از این نظر تفاوت معنادار نداشتند. پس از مداخله میانگین نمرات عزت نفس, خودکنترلی (p= 0.003), خودکارآمدی (p= 0.014) و مهارت حل مساله (p= 0.001) در دو گروه تفاوت معنادار نشان داد و میان رفتار پیشگیری از مصرف سیگار در دو گروه اختلاف معنی دار مشاهده شد (p= 0.02).نتیجه گیری: مداخله آموزشی با ارتقاء عزت نفس, خودکنترلی, خودکارآمدی و مهارت حل مساله موجب توانمندی دانش آموزان مورد بررسی برای پیشگیری از مصرف سیگار می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صلحی، مهناز، عباسی، حمید، هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، و روشنایی، قدرت اله. (1393). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش آموزان در پیشگیری از مصرف سیگار. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 21(118)، 52-63. SID. https://sid.ir/paper/10271/fa

    Vancouver: کپی

    صلحی مهناز، عباسی حمید، هزاوه ای سیدمحمدمهدی، روشنایی قدرت اله. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش آموزان در پیشگیری از مصرف سیگار. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1393؛21(118):52-63. Available from: https://sid.ir/paper/10271/fa

    IEEE: کپی

    مهناز صلحی، حمید عباسی، سیدمحمدمهدی هزاوه ای، و قدرت اله روشنایی، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش آموزان در پیشگیری از مصرف سیگار،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 21، no. 118، pp. 52–63، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button