مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

734
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با میانجیگری سرمایه ی اجتماعی، اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در کتابخانه های عمومی استان یزد

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 153

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با تمرکز بر نقش میانجی سرمایه ی اجتماعی, اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی صورت گرفته است. طرح/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش, توصیفی همبستگی از شاخه ی پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش, کلیه ی کارکنان کتابخانه های عمومی استان یزد, مشتمل بر 207 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای برای جامعه ی محدود, 126 پرسش نامه توزیع گردید. داده های پژوهش از طریق پرسش نامه ی عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993) پرسش نامه سرمایه ی اجتماعی «ناهاپیت و قوشال» (1998), پرسش نامه ی اعتماد سازمانی راولینز (2008), پرسش نامه ی سکوت سازمانی «ون داین» (2003) و پرسش نامه ی رهبری خدمتگزار «تیلور و همکاران» (2007) گردآوری شده است که پایایی تمامی پرسش نامه ها بالاتر از 7/0 است؛ تجزیه وتحلیل داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر استفاده از نرم افزار Smart-PLS2 انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داده است نقش رهبری خدمتگزار بر متغیرهای میانجی مثبت و معنادار است که در این بین بیشترین رابطه (697/0) با عدالت سازمانی بوده است. همچنین از بین متغیرهای میانجی, عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی بر سکوت سازمانی تأثیر معناداری دارد و تأثیر متغیر اعتماد بر سکوت سازمانی معنادار نبود. از طرف دیگر, عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی با شدت تأثیر 45 و 35% اثر رهبری خدمتگزار بر سکوت سازمانی را میانجیگری می کند. نتیجهگیری: افزایش میزان توجه مدیران کتابخانه ها با سبک رهبری خدمتگزار به عدالت موجب فراهم ساختن محیطی همراه با اعتماد و تعامل های بیشتر شده که نتیجه ی آن کاهش سکوت سازمانی در کتابخانه های عمومی استان یزد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اردکانی، محمدشاکر، سپهرتاج، سیدفرشاد، و نیکنام جو، منصور. (1397). تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با میانجیگری سرمایه ی اجتماعی, اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در کتابخانه های عمومی استان یزد. کتابداری و اطلاع رسانی، 21(3 (پیاپی 83) )، 125-153. SID. https://sid.ir/paper/102734/fa

    Vancouver: کپی

    اردکانی محمدشاکر، سپهرتاج سیدفرشاد، نیکنام جو منصور. تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با میانجیگری سرمایه ی اجتماعی, اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در کتابخانه های عمومی استان یزد. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1397؛21(3 (پیاپی 83) ):125-153. Available from: https://sid.ir/paper/102734/fa

    IEEE: کپی

    محمدشاکر اردکانی، سیدفرشاد سپهرتاج، و منصور نیکنام جو، “تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با میانجیگری سرمایه ی اجتماعی, اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در کتابخانه های عمومی استان یزد،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 21، no. 3 (پیاپی 83) ، pp. 125–153، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا