مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

894
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استراتژی های گفتگو در تعامل پزشک با بیمار "رقیب"

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعه تعامل پزشک- بیمار از زوایای مختلف قابل ارزیابی است. تحقیق حاضر به ارزیابی این موضوع از منظر بیمارِ «رقیب» می پردازد.روش کار: روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل گفتگو است که در آن 33 مشاوره از 50 مشاوره ضبط شده درمانگاهی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز مورد تحلیل قرار گرفت. بر این اساس با روشی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر تحلیل گفتگو به استخراج راهبردهای گفتگوی پزشک و بیمار رقیب با یکدیگر پرداخته است.یافته ها: نتایج داده ها نشان می دهد که بیماران از چهار استراتژی تردید, پذیرش, کسب اطمینان, و چانه زنی استفاده می کنند. متناظر با هر استراتژی نیز پزشکان از استراتژی های توجیهی/اقناعی, انذاری, قطعیت, و اگر... باید استفاده می کنند. علاوه بر این, پزشکان از سه استراتژی بازبینانه, اغماض و عبور, و دفع نیز استفاده می کنند که مبتنی بر رابطه نابرابر و اعمال یک سویه قدرت از سوی پزشک است.نتیجه گیری: نکته مهم در این زمینه این است که هر چه تعامل بین پزشک و بیمار شفاف و مبتنی بر تعامل فعال باشد, بیمار اعتماد بیشتری به این تعامل دارد و استراتژی «پذیرش» یا تبعیت برای بیمار و «انذار» برای پزشک رقم می خورد. این استراتژی نوعی رویکرد مشارکت جویانه است که در آن بیمار و پزشک به تبادل شفاف اطلاعات می پردازند و کمک به فرآیند تشخیص و درمان به طور خاص تبعیت بیمار می کند. با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی استفاده از رویکردهای مشارکتی در مشاوره ها هم رضایت طرفین تعامل را تامین خواهد کرد و هم باعث می شود که بیمار بیشترین نفع را از مشاوره ببرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلاته ساداتی، احمد، ایمان، محمدتقی، و باقری لنکرانی، کامران. (1394). استراتژی های گفتگو در تعامل پزشک با بیمار "رقیب". علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 22(134)، 28-40. SID. https://sid.ir/paper/10284/fa

    Vancouver: کپی

    کلاته ساداتی احمد، ایمان محمدتقی، باقری لنکرانی کامران. استراتژی های گفتگو در تعامل پزشک با بیمار "رقیب". علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1394؛22(134):28-40. Available from: https://sid.ir/paper/10284/fa

    IEEE: کپی

    احمد کلاته ساداتی، محمدتقی ایمان، و کامران باقری لنکرانی، “استراتژی های گفتگو در تعامل پزشک با بیمار "رقیب"،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 22، no. 134، pp. 28–40، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button