مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

137
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مولفه های هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 86

چکیده

 زمینه و هدف یکی از شکایت ها و دلایل مراجعه خانواده ها و اطرافیان کودکان پیش دبستانی به مراکز مشاوره و روان درمانی, مشکلات مرتبط با رفتارهای پرخاشگرانه و بی توجهی و عدم تمرکز آنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مولفه های هوش کلامی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش روش این پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیش دبستانی دختر 4 تا 6 ساله شهر کرمان در سال 1397 تشکیل می دادند. نمونه پژوهش شامل 50 کودک از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. به کودکان گروه آزمایش ده جلسه آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت مداخله ای دریافت نکرد. دو گروه قبل و بعد از فرایند آموزش به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1998) و ویرایش چهارم مقیاس تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (2012) پاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری میانگین, انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مولفه های هوش کلامی (20/21= F) و پرخاشگری (33/98= F) کودکان پیش دبستانی در سطح 0/01< p تاثیر دارد. نتایج اندازه اثر نشان داد راهبردهای هیجان مدار 43 درصد بر مولفه های هوش کلامی و 51 درصد بر پرخاشگری کودکان تاثیر داشتند. نتیجه گیری آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار به دلیل تاکید بر هیجانات پایه به عنوان افزایش دهنده مولفه های هوش کلامی و به دنبال آن تسهیل کننده یادگیری و عاملی موثر در کاهش پرخاشگری و مشکلات دانش آموزان پرخاشگر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هنربخش، فرزانه، سعیدی اصل، سحر، سالاری چینه، پروین، و منظری توکلی، وحید. (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مولفه های هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 8(3 )، 73-86. SID. https://sid.ir/paper/1028648/fa

    Vancouver: کپی

    هنربخش فرزانه، سعیدی اصل سحر، سالاری چینه پروین، منظری توکلی وحید. اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مولفه های هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1400؛8(3 ):73-86. Available from: https://sid.ir/paper/1028648/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه هنربخش، سحر سعیدی اصل، پروین سالاری چینه، و وحید منظری توکلی، “اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر درمان هیجان مدار بر مولفه های هوش کلامی و پرخاشگری دانش آموزان پیش دبستانی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 8، no. 3 ، pp. 73–86، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1028648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button