مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع استفاده از مدل جایزه کیفیت ایران در آموزش علوم پزشکی کشور و ارائه راهکار؛ یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 68

چکیده

 سابقه و اهداف: امروزه سازمانهای آموزشی برای بقا و پیشرفت در بین سایر موسسات آموزشی, ناگزیرند که به سمت تعالی و بهبود مستمر حرکت کنند. در این میان مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا (EFQM) میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند مورد استفاده قرار گیرد. تجارب سایر کشورها نشان می دهد که موسسات آموزش عالی در مسیر اجرای مدل با موانعی مواجه بوده اند. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین موانع استفاده از جایزه کیفیت ایران در آموزش دانشگاههای علوم پزشکی ایران-که بر مبنای مدل EFQM بنیان نهاده شده است - و ارائه راهکار برای رفع این موانع است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی است که با استفاده از روش کیفی انجام گردیده است. از طریق مصاحبه ساختارمند با صاحبنظران کشوری, موانع پیش روی استقرار مدل جایزه کیفیت ایران و راهکارهای این موانع در دانشگاه های علوم پزشکی کشور استخراج گردید.یافته ها: مهمترین موانع عنوان شده شامل ویژگیهای خاص محیط دانشگاهی, ضعف در عملکرد مدیران ارشد, مشارکت ضعیف, ضعف در نوآوری, ضعف ارتباطی, ضعف در بستر سازی و ایجاد ثبات در فرایند بهبود, ضعف در تخصیص منابع و مشکلات ناشی از عوامل محیطی بود.نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گیری نمود که با توجه به استفاده گسترده از مدل EFQM در موسسات آموزشی کشورهای مختلف و موانع مشاهده شده, در گام اول می بایست این موانع برای سازمان های آموزشی مشخص و در مرحله بعد علل ریشه ای آنها شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع آنها اندیشیده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهنویه، رضا، حق دوست، علی اکبر، امیراسماعیلی، محمدرضا، نکویی مقدم، محمود، و رمضانی، فاطمه. (1390). موانع استفاده از مدل جایزه کیفیت ایران در آموزش علوم پزشکی کشور و ارائه راهکار؛ یک مطالعه کیفی. طلوع بهداشت، 10(2 (مسلسل 32))، 57-68. SID. https://sid.ir/paper/102887/fa

    Vancouver: کپی

    دهنویه رضا، حق دوست علی اکبر، امیراسماعیلی محمدرضا، نکویی مقدم محمود، رمضانی فاطمه. موانع استفاده از مدل جایزه کیفیت ایران در آموزش علوم پزشکی کشور و ارائه راهکار؛ یک مطالعه کیفی. طلوع بهداشت[Internet]. 1390؛10(2 (مسلسل 32)):57-68. Available from: https://sid.ir/paper/102887/fa

    IEEE: کپی

    رضا دهنویه، علی اکبر حق دوست، محمدرضا امیراسماعیلی، محمود نکویی مقدم، و فاطمه رمضانی، “موانع استفاده از مدل جایزه کیفیت ایران در آموزش علوم پزشکی کشور و ارائه راهکار؛ یک مطالعه کیفی،” طلوع بهداشت، vol. 10، no. 2 (مسلسل 32)، pp. 57–68، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102887/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button