مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین و آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری بر تاب آوری تحصیلی و بهبود رابطه والد-فرزند در دانش آموزان پسر مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی موجب افت تحصیلی می شود و بر عملکرد خانواده و تاب آوری دانش آموزان تاثیر منفی دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین و مدیریت خشم بر تاب آوری تحصیلی و بهبود رابطه والد-فرزند در دانش آموزان پسر مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی بود. روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با دو گروه مداخله (گروه اول, آموزش مدیریت رفتار و گروه دوم, آموزش مدیریت خشم) و یک گروه گواه با تخصیص تصادفی بود (هر گروه ده نفر). جامعه پژوهش را دانش آموزان پسر 11تا12 سال دارای نارسایی توجه-فزون کنشی شهرستان بندرانزلی در سال 1398 تشکیل دادند. سی فرد داوطلب واجد شرایط به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری متغیرها, پرسشنامه تاب آوری تحصیلی (مارتین, 2002) و شاخص تنیدگی والدین (آبیدین, 1990) اجرا شد. صرفا برای گروه اول آزمایش, آموزش مدیریت رفتار در نه جلسه به والدین براساس راهنمای درمانی بارکلی (2015) اجرا شد و صرفا برای گروه دوم آزمایش نیز آموزش مدیریت خشم در دوازده جلسه به دانش آموزان براساس راهنمای درمانی رایلی و شاپ شایر (2000) اجرا شد. در تحلیل داده ها, تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی توسط نرم افزار SPSS نسخه 26 به کار رفت. سطح معناداری آزمون ها 0٫, 05 در نظر گرفته شد. یافته ها: در پس آزمون, نمرات گروه های آزمایش در دو متغیر پژوهش با نمرات گروه گواه تفاوت معنادار داشت (0٫, 001>p). در پیگیری, در متغیر تاب آوری تحصیلی, نمرات گروه های آزمایش با نمرات گروه گواه تفاوت معنادار داشت (0٫, 001>p)؛ اما در پیگیری, در متغیر تنیدگی والد-فرزند صرفا نمرات گروه اول آزمایش با نمرات گروه گواه تفاوت معنادار داشت (0٫, 001>p). در پس آزمون و پیگیری, در متغیر تاب آوری تحصیلی نمرات گروه های آزمایش با هم تفاوت معنادار داشت (به ترتیب 0٫, 001>p و 0٫, 024=p). صرفا در پس آزمون, در متغیر تنیدگی والد-فرزند نمرات گروه های آزمایش باهم تفاوت معنادار داشت (0٫, 003=p). نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم درمقایسه با آموزش مدیریت رفتار به والدین بر افزایش تاب آوری تحصیلی تاثیر بیشتری دارد؛ همچنین اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین درمقایسه با آموزش مدیریت خشم بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند موثرتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسین نژاد، امین، ابوالقاسمی، شهنام، وطن خواه، حمیدرضا، و خلعتبری، جواد. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین و آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری بر تاب آوری تحصیلی و بهبود رابطه والد-فرزند در دانش آموزان پسر مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی. مطالعات ناتوانی، 11(1 (پیاپی 19) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1029037/fa

    Vancouver: کپی

    حسین نژاد امین، ابوالقاسمی شهنام، وطن خواه حمیدرضا، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین و آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری بر تاب آوری تحصیلی و بهبود رابطه والد-فرزند در دانش آموزان پسر مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1400؛11(1 (پیاپی 19) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1029037/fa

    IEEE: کپی

    امین حسین نژاد، شهنام ابوالقاسمی، حمیدرضا وطن خواه، و جواد خلعتبری، “مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به والدین و آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری بر تاب آوری تحصیلی و بهبود رابطه والد-فرزند در دانش آموزان پسر مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی،” مطالعات ناتوانی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029037/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button