مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

135
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان اسپنس فرم کوتاه

صفحات

 صفحه شروع 3940 | صفحه پایان 3952

چکیده

 مقدمه: اضطراب از جمله اختلالات شایع دوران کودکی می باشد و پیامدهای نامطلوب عملکردی, روانی, اجتماعی و تحصیلی فرا وانی را برای کودکان به همراه دارد. غربالگری اضطراب کودکان یکی از ضرورتها به شمار می آیید. پژوهش حاضر با هدف تعیین ساختار عاملی, پایایی و روایی مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان Spence فرم کوتاه اجراگردید. روش کار: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی در دسته پژوهش های توسعه ای از نوع توصیفی با طرح پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان 8-12 سال مدارس ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1398-1399 بود که به روش تصادفی خوشه ای 500 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان Spence فرم کوتاه بود. روایی سازه براساس دو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت. جهت تعیین نقطه برش از تحلیل منحنی مشخصه عملکردی استفاده شد. سنجش پایایی پرسشنامه در بخش همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ, در بخش ثبات از روش آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی درون خوشه ای و در بخش همگنی از همبستگی درونی گویه ها, همبستگی هر گویه به کل و همبستگی گویه ها با یکدیگر استفاده شد. نتایج: تعداد 275 نفر (55%) از شرکت کنندگان دختر و 225 نفر (45%) پسر بودند. تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس دارای پنج مولفه, پنیک بازار هراسی, اضطراب فراگیر, فوبی خاص, اضطراب اجتماعی و اضطراب جدایی با شاخص های برازندگی مطلوب است. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 939/0 و به ترتیب برای ابعاد پنیک بازار هراسی812/0, اضطراب فراگیر 894 /0, فوبی خاص 803/0, اضطراب اجتماعی 709/0 و اضطراب جدایی 801/0 به دست آمد. مناسب ترین نقطه برش مقیاس برابر 5/24 محاسبه گردید. نتیجه گیری: ساختار عاملی تاییدی, پایایی و روایی مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان Spence فرم کوتاه برای کاربردهای پژوهشی, تشخیصی و غربالگری در جامعه ایرانی مطلوب می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیرالسادات هفشجانی، فریده، اکبری، بهمن، حسین خانزاده، عباسعلی، و ابوالقاسمی، عباس. (1400). ساختار عاملی, پایایی و روایی مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان اسپنس فرم کوتاه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(5 )، 3940-3952. SID. https://sid.ir/paper/1029483/fa

    Vancouver: کپی

    امیرالسادات هفشجانی فریده، اکبری بهمن، حسین خانزاده عباسعلی، ابوالقاسمی عباس. ساختار عاملی, پایایی و روایی مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان اسپنس فرم کوتاه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(5 ):3940-3952. Available from: https://sid.ir/paper/1029483/fa

    IEEE: کپی

    فریده امیرالسادات هفشجانی، بهمن اکبری، عباسعلی حسین خانزاده، و عباس ابوالقاسمی، “ساختار عاملی, پایایی و روایی مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان اسپنس فرم کوتاه،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 5 ، pp. 3940–3952، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029483/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button