مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

845
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر میزان صدا و شدت روشنایی بر وضعیت بدن دانشجویان حین مطالعه در کتابخانه خوابگاه های پسرانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: صدا و روشنایی از جمله عوامل فیزیکی هستند که می توانند بر پوسچر افراد حین مطالعه تاثیرگذار باشند. با توجه به اهمیت عوامل فیزیکی یاد شده و تاثیر آنها بر وضعیت بدنی افراد, اندازه گیری و ارزیابی این دو پارامتر و تعیین ارتباط آنها با پوسچر افراد در سالن های مطالعه ضروری به نظر می رسد. این تحقیق با هدف اندازه گیری و ارزیابی صدا و روشنایی و تعیین ارتباط این دو عامل با پوسچر دانشجویان انجام شده است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی که از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد, 167 نفر از دانشجویان مرد و مجرد خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اندازه گیری صدا و روشنایی بر اساس استانداردهای کمیته ملی بهداشت حرفه ای ایران انجام گرفت. همچنین ارزیابی پوسچر دانشجویان به روش RULA انجام شد.یافته ها: در جامعه مورد مطالعه, شدت روشنایی (433.88±114.83 لوکس) و تراز فشار صوت (49.598±4.646 دسی بل) به دست آمد. در ارزیابی به روش RULA, %34.7 از افراد مورد مطالعه در سطح اولویت اقدامات اصلاحی 2, %41.3 در سطح 3 و 24% در سطح 4 قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تراز فشار صوت با پوسچر دانشجویان دارای ارتباط معنی داری نمی باشد, اما بین شدت روشنایی و پوسچر دانشجویان ارتباط معنی داری مشاهده شد (P<0.001), (R=-0.701).نتیجه گیری: از میزان شدت روشنایی می توان به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر پوسچر دانشجویان هنگام مطالعه نام برد, بنابراین بهبود روشنایی می تواند به بهبود پوسچر دانشجویان و به دنبال آن افزایش راحتی آنها کمک شایان توجهی کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانیان، زهرا، برزیده، مصطفی، قنبری، سعید، و دانشمندی، هادی. (1393). بررسی تاثیر میزان صدا و شدت روشنایی بر وضعیت بدن دانشجویان حین مطالعه در کتابخانه خوابگاه های پسرانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز. طلوع بهداشت، 13(4 (مسلسل 46))، 48-56. SID. https://sid.ir/paper/103021/fa

    Vancouver: کپی

    زمانیان زهرا، برزیده مصطفی، قنبری سعید، دانشمندی هادی. بررسی تاثیر میزان صدا و شدت روشنایی بر وضعیت بدن دانشجویان حین مطالعه در کتابخانه خوابگاه های پسرانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز. طلوع بهداشت[Internet]. 1393؛13(4 (مسلسل 46)):48-56. Available from: https://sid.ir/paper/103021/fa

    IEEE: کپی

    زهرا زمانیان، مصطفی برزیده، سعید قنبری، و هادی دانشمندی، “بررسی تاثیر میزان صدا و شدت روشنایی بر وضعیت بدن دانشجویان حین مطالعه در کتابخانه خوابگاه های پسرانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز،” طلوع بهداشت، vol. 13، no. 4 (مسلسل 46)، pp. 48–56، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button