مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 52

چکیده

 سابقه واهداف: نظام آموزش عالی به عنوان متولی اصلی در بخشهای آموزشی و پژوهشی و در راستای تعلیم و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد هر کشور نقش داشته که با تاثیرپذیری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات نوین موجب ارتقاء سطح دانش عمومی و مهارت متخصصان در همه سطوح می گردد. و در نهایت تاثیرات عمیقی بر زندگی انسانها داشته است که مهمترین و عمیق ترین این تاثیرات در زمینه های آموزش و یادگیری و به عبارتی تعلیم و تربیت می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی مقطعی می باشد و بر روی 406 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند انجام گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه تائید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82.7 درصد محاسبه گردید. پس از گردآوری داده ها با استفاده از نرم افزار spss. به منظور توصیف داده ها از شاخص های فراوانی, درصد, میانگین و انحراف معیار و برای آزمون فرضیه ها از آزمون های تی تست, Anova یک طرفه, کای اسکوار و آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص گردید که 39.2 درصد دانشجویان کمتر از یک ساعت و 60.8 درصد بیشتر از یک ساعت در روز از تلویزیون استفاده می کنند و 58.7 درصد کمتر از یک ساعت و 41.3 درصد بیشتراز یک ساعت در روز از اینترنت استفاده نمودند. از دیدگاه آنان اعتیادآورترین وسایل ارتباط جمعی به ترتیب اینترنت, تلفن همراه, ماهواره, تلویزیون, کتاب و رادیو بیان گردید. همچنین بین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با رشد تعلیم و تربیت در دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (p<0.001). و بین هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک (سن, جنس, وضعیت تاهل, شغل پدر, شغل مادر, محل سکونت و گروه تحصیلی) با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجه گیری: در این مطالعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی بر تعلیم و تربیت تاثیرگذاری بسیار بالایی داشته که نهایتا در روابط اجتماعی آحاد جامعه تاثیر گذاشته و امکان یادگیری را به صورت مستقل افزایش می دهد.لذا با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات از ابزاری که قبلا برای جمع آوری و ذخیره دانش استفاده می شد به وسیله ای برای تولید دانش تغییر کرده و موجب پیدایش محیط دانش گرا می گردد. که خود فرایند تدریس و یادگیری را تسهیل و درنتیجه موجب رشد تعلیم و تربیت افراد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افخمی عقدا، محمد، کمالی زارچ، محمود، و شکوه راوه، نادره. (1391). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد. طلوع بهداشت، 11(1 (مسلسل 34))، 41-52. SID. https://sid.ir/paper/103058/fa

    Vancouver: کپی

    افخمی عقدا محمد، کمالی زارچ محمود، شکوه راوه نادره. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد. طلوع بهداشت[Internet]. 1391؛11(1 (مسلسل 34)):41-52. Available from: https://sid.ir/paper/103058/fa

    IEEE: کپی

    محمد افخمی عقدا، محمود کمالی زارچ، و نادره شکوه راوه، “بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد،” طلوع بهداشت، vol. 11، no. 1 (مسلسل 34)، pp. 41–52، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103058/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button