مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط میان ابعاد میز و صندلی مدرسه با راستای تنه و اختلالات عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان پسر شهر کرج

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف اختلالات عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان شیوع زیادی دارد که عوامل مختلفی را برای آن می توان در نظر گرفت. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط ارگونومی میز و صندلی کلاس بر پاسچر دانش آموزان و ارتباط آن با اختلالات عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهر کرج انجام شد. روش کار در این تحقیق مقطعی, 346 دانش آموز پسر از مقطع ششم ابتدائی شهر کرج انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری زوایای کایفوز سینه ای و لوردوز کمری, یک خط کش منعطف به کار رفت. برای ثبت اطلاعات ارگونومی و آنتروپومتری دانش آموزان از خط کش فلزی 50 سانتی متری استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معناداری 0/05 استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد ارتفاع میز, عمق نیمکت و ارتفاع نیمکت به ترتیب فقط در 18 درصد, 12 درصد و 50 درصد دانش آموزان در حالت ارگونومی نرمال قرار دارد. بین عمق نیمکت و نمره کامل نوردیک, رابطه معنی دار منفی مشاهده شد. نتیجه گیری وضعیت ارگونومی میز و نیمکت مدارس ابتدایی شهر کرج در مقطع ششم ابتدایی در حد قابل قبول نبود. بنابراین, پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از عواقب احتمالی آن, استانداردسازی ارگونومیک میز و نیمکت مدارس در دستور کار قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رجبی شاملی، الناز، شیخ حسینی، رحمان، و اسدی ملردی، شکیبا. (1398). ارتباط میان ابعاد میز و صندلی مدرسه با راستای تنه و اختلالات عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان پسر شهر کرج. ارگونومی، 7(3 )، 24-32. SID. https://sid.ir/paper/103299/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی شاملی الناز، شیخ حسینی رحمان، اسدی ملردی شکیبا. ارتباط میان ابعاد میز و صندلی مدرسه با راستای تنه و اختلالات عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان پسر شهر کرج. ارگونومی[Internet]. 1398؛7(3 ):24-32. Available from: https://sid.ir/paper/103299/fa

    IEEE: کپی

    الناز رجبی شاملی، رحمان شیخ حسینی، و شکیبا اسدی ملردی، “ارتباط میان ابعاد میز و صندلی مدرسه با راستای تنه و اختلالات عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان پسر شهر کرج،” ارگونومی، vol. 7، no. 3 ، pp. 24–32، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103299/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button