مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین شرایط ارگونومی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه: مدرسه محیطی برای شکوفایی استعداد دانش آموزان است, اما بی توجهی به عوامل ارگونومی, سلامتی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را در بزرگ سالی با ناراحتی مواجه می کند.هدف: این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین شرایط ارگونومیکی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 442 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی (6 تا 11 ساله) شهر زاهدان در سال 1386 به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. نوع, وزن و روش حمل کیف, وزن بدن و احساس درد در اعضای مختلف بدن آنها در پرسش نامه ثبت شدند. این متغیرها با استفاده از متر نواری, ترازو, فتومتر, صداسنج و پرسش نامه ارزیابی شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: وزن کیف و محتویات داخل آن در %30.68 دانش آموزان بیش از %10 وزن خود آنها بود. %59.3 دانش آموزان کیف را با پشت خود حمل می کردند. %83.5 دانش آموزان از کوله پشتی و بقیه از انواع دیگر کیف ها استفاده می کردند. %36.9 دانش آموزان از درد شانه, %26.7 از درد زانو و %20.8 از درد پشت شکایت داشتند. رابطه معنی داری بین روش حمل کیف و درد شانه, مچ دست و قسمت تحتانی و فوقانی پشت مشاهده نشد. ولی بین نوع کیف مورد استفاده با درد مچ دست ارتباط  معنی داری مشاهده شد (P=0.039).نتیجه گیری: آموزش و توجه به اصول ارگونومی در طراحی کلاس ها, نوع و وزن کیف دانش آموزان ضرورت دارد. اگرچه تاثیر عوامل فوق در درد اعضای بدن در کوتاه مدت محسوس نیست, ولی در درازمدت تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی، رمضان، انصاری، حسین، خمری، عبدالعلی، و افروز، مهدی. (1388). ارتباط بین شرایط ارگونومی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 13(4 (پیاپی 53))، 36-41. SID. https://sid.ir/paper/48794/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی رمضان، انصاری حسین، خمری عبدالعلی، افروز مهدی. ارتباط بین شرایط ارگونومی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1388؛13(4 (پیاپی 53)):36-41. Available from: https://sid.ir/paper/48794/fa

    IEEE: کپی

    رمضان میرزایی، حسین انصاری، عبدالعلی خمری، و مهدی افروز، “ارتباط بین شرایط ارگونومی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 13، no. 4 (پیاپی 53)، pp. 36–41، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/48794/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button