مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر مصرف میان وعده های سالم در کودکان 5-1 ساله

صفحات

 صفحه شروع 381 | صفحه پایان 393

چکیده

 زمینه و هدف: مصرف میان وعده های کم ارزش در چاقی دوره کودکی نقش دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مادران بر مصرف میان وعده های سالم در کودکان 5- 1 ساله با استفاده از نظریه شناختی اجتماعی بوده است.روش بررسی: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی (IRCT2013062912456N2) در سال 1392 با مشارکت 126 مادر دارای کودک 1 تا 5 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی شهر همدان در دو گروه شاهد و مداخله انجام گرفت. مداخله شامل چهار جلسه آموزشی, کتابچه آموزشی, کلیپ آموزشی و 6 پیام نوشتاری بود. سازه های نظریه شناختی اجتماعی و پرسشنامه بسامد مصرف در قبل از مداخله, ده روز و دو ماه بعد از مداخله بررسی شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری کای دو, تی مستقل, داده های تکراری و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: قبل از مداخله, دو گروه از نظر ویژگی های جمعیت شناختی و سازه های نظریه شناختی اجتماعی و بسامد مصرف میان وعده های کم ارزش همگن بودند (p>0.05). با توجه این که نتایج آزمون آنالیز واریانس اندازه های تکراری برای اثر متقابل گروه و زمان معنادار بوده است. لذا مقایسه میانگین های دو گروه در هر مرحله با آزمون تی مستقل انجام گرفت و تفاوت معنادار بین دو گروه در دو مرحله بعد از مداخله مشاهده شد.نتیجه گیری: این مداخله تاثیر مثبتی در مصرف میان وعده های سالم در کودکان داشت. می توان برای اصلاح الگوی مصرف میان وعده ها در کودکان از نظریه شناختی اجتماعی و روش به کار رفته در طراحی این برنامه بهره گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی، مهناز، کریمی شاهنجرینی، اکرم، بشیریان، سعید، و مقیم بیگی، عباس. (1395). تاثیر برنامه آموزشی بر مصرف میان وعده های سالم در کودکان 5-1 ساله. حیات، 22(4 )، 381-393. SID. https://sid.ir/paper/106079/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی مهناز، کریمی شاهنجرینی اکرم، بشیریان سعید، مقیم بیگی عباس. تاثیر برنامه آموزشی بر مصرف میان وعده های سالم در کودکان 5-1 ساله. حیات[Internet]. 1395؛22(4 ):381-393. Available from: https://sid.ir/paper/106079/fa

    IEEE: کپی

    مهناز شریفی، اکرم کریمی شاهنجرینی، سعید بشیریان، و عباس مقیم بیگی، “تاثیر برنامه آموزشی بر مصرف میان وعده های سالم در کودکان 5-1 ساله،” حیات، vol. 22، no. 4 ، pp. 381–393، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106079/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button