مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی توجه شنیداری در افراد دوزبانه و تک زبانه با آزمون اعداد دایکوتیک

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 46

چکیده

 زمینه و هدف: پدیده دوزبانگی که یکی از مسائل مطرح در حیطه روان شناسی و زبان شناسی است می تواند بر پردازش گفتار نیز تاثیرگذار باشد. برای بررسی پردازش شنیداری آزمون های زیادی طراحی شده است. یکی از این آزمون ها, آزمون اعداد دایکوتیک است که توجه شنیداری تقسیم شده را بررسی می کند. هدف پژوهش حاضر مقایسه توجه شنیداری افراد دوزبانه و تک زبانه جوان ایرانی بود.روش بررسی: مطالعه مقطعی مقایسه ای حاضر روی 30 دانشجو دوزبانه (آذری - فارسی زبان) با میانگین سنی 23.63 و انحراف معیار 3.25 و 30 دانشجو تک زبانه (فارسی زبان) با میانگین سنی 22.27 و انحراف معیار 3.02 در محدوده سنی 18 تا 30 سال از دو جنس انجام شد. آزمون اعداد دایکوتیک روی افراد راست دست برخوردار از شنوایی محیطی هنجار, انجام شد.یافته ها: بین امتیازهای آزمون اعداد دایکوتیک افراد دوزبانه و تک زبانه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p=0.195), و همچنین بین امتیازهای گوش راست و گوش چپ در گروه های تک زبانه(p=0.465)  و دوزبانه(p=0.054)  تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از نظر آماری تفاوت معنی داری بین نمونه های زن و مرد در گروه تک زبانه ها مشاهده شد(p=0.031)  و در این گروه میانگین امتیازها در زنان بیشتر از مردان بود.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که افراد دوزبانه و تک زبانه در توجه شنیداری تقسیم شده تفاوت قابل توجهی ندارند و به نظر می رسد فراگیری زبان دوم در سنین پایین بر این نوع توجه شنیداری, تاثیر بارزی ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری، نیره، طاهایی، سیدعلی اکبر، جعفری، زهرا، و کمالی، محمد. (1392). بررسی توجه شنیداری در افراد دوزبانه و تک زبانه با آزمون اعداد دایکوتیک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(2)، 41-46. SID. https://sid.ir/paper/106313/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری نیره، طاهایی سیدعلی اکبر، جعفری زهرا، کمالی محمد. بررسی توجه شنیداری در افراد دوزبانه و تک زبانه با آزمون اعداد دایکوتیک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(2):41-46. Available from: https://sid.ir/paper/106313/fa

    IEEE: کپی

    نیره منصوری، سیدعلی اکبر طاهایی، زهرا جعفری، و محمد کمالی، “بررسی توجه شنیداری در افراد دوزبانه و تک زبانه با آزمون اعداد دایکوتیک،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 2، pp. 41–46، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106313/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button