Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

502
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ساختار سازه ای سه واکه کناری در زبان فارسی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان دارای شنوایی طبیعی 5 تا 10 ساله شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 1045 | صفحه پایان 1053

چکیده

 مقدمه: شنوایی یکی از عوامل اساسی تاثیرگذار بر کیفیت تولید گفتار از سوی سخنوران زبان است. این حس بازخورد لازم را برای کنترل گفتار فراهم می کند. گفتار کودکان دارای آسیب شنوایی اغلب هم از نظر ادراکی و هم از نظر ویژگی های آکوستیکی دارای اختلال می باشد. هدف از این مطالعه, تعیین و مقایسه ساختار سازه ای سه واکه بلند زبان فارسی در کودکان کاشت حلزون شده و دارای شنوایی طبیعی بود.مواد و روش ها: صدای 20 کودک کاشت حلزون شده پیش زبان و 20 کودک دارای شنوایی طبیعی در گروه سنی 5 تا 10 سال مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کننده ها تک زبانه و فارسی زبان بودند. از آزمودنی ها خواسته شد که واکه های /i/, /u/ و /a^/ را کشیده و تولید کنند. میانگین سازه های اول و دوم این واکه ها با نرم افزار Praat نسخه 5.3.13 تعیین و یافته ها بین دو گروه مقایسه گردید. جهت تعیین وجود تفاوت بین میانگین سازه های اول, دوم و نسبت سازه دوم به اول بین دو گروه از آزمون Independent t استفاده شد.یافته ها: مقدار سازه اول هر سه واکه در گروه کاشت افزایش یافت که این افزایش تنها در واکه /i/ معنی دار بود (P= 0.011). مقایسه سازه دوم تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد. مقایسه نسبت سازه دوم به اول در دو گروه در سه واکه تنها در واکه /i/ و با احتمال 95 درصد تفاوت معنی دار نشان داد (P= 0.010).نتیجه گیری: بسامد سازه های اول در کودکان کاشت حلزون شده افزایش یافت. با توجه به این یافته یعنی افزایش سازه اول, به نظر می رسد کودکان کاشت حلزون شده حرکات جبرانی زیادی به کار می گیرند که می توان این پدیده را با فقدان بازخورد شنیداری و تلاش برای جبران آن با حس عمقی با استفاده از شگردهای تولیدی توضیح داده شود. تغییر سازه های اول و دوم در جهت کاهش فضای هندسی واکه های مورد بررسی بود, به عبارتی افرادی که کاشت حلزون شده بودند اندکی مرکزی شده تر واکه ها را تولید نمودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، نرگس، ترابی نژاد، فرهاد، اسلامی، محرم، قربانی، علی ، جلایی، شهره، ثامنی، سیدجلال، محمودی، الهام، و نیلفروش، محمدحسین. (1391). مقایسه ساختار سازه ای سه واکه کناری در زبان فارسی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان دارای شنوایی طبیعی 5 تا 10 ساله شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(6)، 1045-1053. SID. https://sid.ir/paper/144148/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری نرگس، ترابی نژاد فرهاد، اسلامی محرم، قربانی علی ، جلایی شهره، ثامنی سیدجلال، محمودی الهام، نیلفروش محمدحسین. مقایسه ساختار سازه ای سه واکه کناری در زبان فارسی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان دارای شنوایی طبیعی 5 تا 10 ساله شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1391؛8(6):1045-1053. Available from: https://sid.ir/paper/144148/fa

    IEEE: کپی

    نرگس جعفری، فرهاد ترابی نژاد، محرم اسلامی، علی قربانی، شهره جلایی، سیدجلال ثامنی، الهام محمودی، و محمدحسین نیلفروش، “مقایسه ساختار سازه ای سه واکه کناری در زبان فارسی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان دارای شنوایی طبیعی 5 تا 10 ساله شهر تهران،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 8، no. 6، pp. 1045–1053، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144148/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا