مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

348
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 54

چکیده

 نقش برنامه های مناسب آموزشی در کنترل مطلوب بیماری دیابت شناخته شده است. همچنین توجه به آموزش خانواده بیماران دیابتی برای همکاری فعال در مراقبت و درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر به کارگیری الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار, 103 بیمار دیابتی پس از انجام پیش آزمون با انجام تخصیص تصادفی به روش طبقه بندی بلوکی در دو گروه آزمون و کنترل وارد شدند. برای بررسی دانش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده نموده و شاخص HbA1C به عنوان کنترل متابولیکی به کار گرفته شد. سپس مداخله براساس الگوی توانمندسازی خانواده محور جهت گروه آزمون اجرا و پس از سه ماه مجددا بررسی دانش به کمک پرسشنامه انجام گرفته و مقادیر HbA1C نیز اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری کای دو, تی مستقل و تی زوجی استفاده شد.نتایج: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک با یکدیگر همگن بودند. بین نمره دانش و میزان HbA1C قبل و بعد در گروه کنترل تفاوت معنادار وجود نداشت (p>0.05) اما در گروه آزمون این تفاوت معنادار بود. همچنین با آزمون تی مستقل بعد از مداخله, بین این دو گروه تفاوت معناداری در نمره دانش و میزان HbA1C مشاهده گردید (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از آثار مثبت آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در گروه مداخله در مقایسه با آموزش های رایج بود, لذا با توجه به نقش خانواده در سلامت بیماران, استفاده از این روش آموزشی به پرستاران و مسئولین مربوطه جهت کمک به کنترل متابولیکی بهینه در بیماری دیابت توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پدرام رازی، شادان، صادقی، مهدی، نیکبخت نصرآبادی، علیرضا، ابراهیمی، حسین، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1393). تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 9(1)، 48-54. SID. https://sid.ir/paper/107983/fa

    Vancouver: کپی

    پدرام رازی شادان، صادقی مهدی، نیکبخت نصرآبادی علیرضا، ابراهیمی حسین، کاظم نژاد انوشیروان. تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1393؛9(1):48-54. Available from: https://sid.ir/paper/107983/fa

    IEEE: کپی

    شادان پدرام رازی، مهدی صادقی، علیرضا نیکبخت نصرآبادی، حسین ابراهیمی، و انوشیروان کاظم نژاد، “تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 9، no. 1، pp. 48–54، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button