مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

68
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

20
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل سازی تعاملی عوامل موثر بر تقاضای مصرف کنندگان برای طب سنتی-ایرانی (مروری)

صفحات

 صفحه شروع 646 | صفحه پایان 654

چکیده

 زمینه و هدف در سال های اخیر تقاضا برای طب سنتی در سراسر جهان افزایش یافته است؛ اما هنوز پژوهش جامعی که به بررسی چرایی این استقبال بپردازد صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل تقاضا به طب سنتی-ایرانی و ارایه مدل تعاملی از این دلایل انجام شده است. روش: با استفاده از مرور ادبیات تحقیق, عوامل کلیدی موثر بر طب سنتی-ایرانی, شناسایی و سپس با استفاده از رویکرد مدل ساختاری-تفسیری روابط بین این عوامل ترسیم شد. در نهایت نیز با استفاده از تحلیل میک مک این عوامل کلیدی در چهار دسته مستقل (کلیدی), پیوندی, خودمختار و وابسته طبقه بندی شده است. یافته ها: در بررسی ادبیات تحقیق 17 متغیر موثر بر تقاضای مصرف کنندگان به طب سنتی-ایرانی شناسایی شد. همچنین نتایج مدل سازی تعاملی این عوامل حاکی از آن است که «عوارض جانبی کمتر طب سنتی-ایرانی, طبیعی بودن داروهای گیاهی طب سنتی-ایرانی, دسترسی آسان به داروها و ابزارهای طب سنتی, تولید آسان تر داروها و ابزارهای طب سنتی و خطرات زیست محیطی کمتر داروهای طب سنتی قدمت بیشتر طب سنتی و باورهای دینی» عوامل کلیدی تقاضا برای طب مکمل است که این مولفه ها بر سایر مولفه های محرک تقاضای طب سنتی-ایرانی اثر می گذارد. در نهایت نیز این مولفه ها سازنده ی «نگرش مثبت و اعتماد عمومی» و «پذیرش فرهنگی اجتماعی این نوع درمان» است که خود منجر به ایجاد «قوانین و مقرات حامی طب سنتی-ایرانی» می شود. نتیجه گیری: تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرها می تواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ تصمیمات مناسبی در مسیله عوامل موثر بر تقاضای طبی سنتی-ایرانی منجر شود و راهبردهای تولید و بازاریابی برای این طب را جهت دهی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صادقی آرانی، زهرا، نیازی، محسن، و باقری محمدی، زهرا. (1401). مدل سازی تعاملی عوامل موثر بر تقاضای مصرف کنندگان برای طب سنتی-ایرانی (مروری). فرهنگ و ارتقای سلامت، 6(4 )، 646-654. SID. https://sid.ir/paper/1083392/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی آرانی زهرا، نیازی محسن، باقری محمدی زهرا. مدل سازی تعاملی عوامل موثر بر تقاضای مصرف کنندگان برای طب سنتی-ایرانی (مروری). فرهنگ و ارتقای سلامت[Internet]. 1401؛6(4 ):646-654. Available from: https://sid.ir/paper/1083392/fa

    IEEE: کپی

    زهرا صادقی آرانی، محسن نیازی، و زهرا باقری محمدی، “مدل سازی تعاملی عوامل موثر بر تقاضای مصرف کنندگان برای طب سنتی-ایرانی (مروری)،” فرهنگ و ارتقای سلامت، vol. 6، no. 4 ، pp. 646–654، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1083392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button