مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,950
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکز آموزشی، درمانی پورسینای شهرستان رشت

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 21

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: یکی از مهمترین وظایف پرستاران, حفظ حیات و زندگی مددجویان در موارد اضطراری است, بنابراین لازم است پرستاران از روند تریاژ آگاهی داشته باشند تا بر اساس آن بتوانند با شناسایی و تشخیص به موقع نیازها در شرایط بحرانی, خدمات پرستاری سریع و صحیح را به آسیب دیدگان ارایه دهند.هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی, نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی پورسینای شهر رشت, سال 1388 می باشد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه (مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی, تعیین آگاهی و نگرش) و چک لیست ارزیابی نحوه عملکرد می باشد. برای تعیین روایی ابزار از روایی محتوا استفاده شد. به منظور تعیین اعتماد علمی پرسشنامه از روش آزمون مجدد و آلفای کرونباخ (همسانی درونی) و جهت تعیین اعتماد علمی چک لیست, از روش همبستگی بین سنجش گرها و مشاهده گران (Inter-rater methods) و از طریق مشاهده هم زمان دو مشاهده گر استفاده گردید. پرسشنامه و چک لیست قبل از آموزش و دو هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی به ترتیب توسط پرستاران اورژانس و پژوهشگر تکمیل گردید. برنامه آموزشی به صورت آموزش گروهی در سه جلسه 60 دقیقه ای به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ با استفاده از جزوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی ارایه شد. نمونه ها به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و به تعداد 40 نفر از پرسنل پرستاری شاغل در اورژانس انتخاب شدند. نهایتا تجزیه و تحلیل داده ها تحت نرم افزار نسخه  SPSS 16و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.نتایج: میانگین نمره آگاهی تریاژ از  16.25قبل از آموزش به 30.75 بعد از آموزش, میانگین نمره نگرش تریاژ از  126.75قبل از آموزش به  154.95بعد از آموزش و میانگین نمره عملکرد تریاژ از 39.77 قبل از آموزش به  55.85بعد از آموزش به طور معناداری افزایش یافت .(P=0.0001) دیگر نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین وضعیت تاهل و شیفت کاری افراد و میانگین ارتقا نمرات در حیطه آگاهی وجود دارد.(P<0.05) نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که آموزش تریاژ بر میزان آگاهی, نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس موثر بوده است. با توجه به نتایج این تحقیق و اهمیت تریاژ, گسترش دوره های آموزش تئوری و عملی در این زمینه برای پرسنل پرستاری پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حق دوست، زهرا، صفوی، محبوبه، و یحیوی، سیدحسین. (1389). بررسی تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی, نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکز آموزشی, درمانی پورسینای شهرستان رشت. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 20(64)، 14-21. SID. https://sid.ir/paper/108793/fa

    Vancouver: کپی

    حق دوست زهرا، صفوی محبوبه، یحیوی سیدحسین. بررسی تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی, نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکز آموزشی, درمانی پورسینای شهرستان رشت. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)[Internet]. 1389؛20(64):14-21. Available from: https://sid.ir/paper/108793/fa

    IEEE: کپی

    زهرا حق دوست، محبوبه صفوی، و سیدحسین یحیوی، “بررسی تاثیر آموزش تریاژ بر آگاهی, نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخش اورژانس مرکز آموزشی, درمانی پورسینای شهرستان رشت،” پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، vol. 20، no. 64، pp. 14–21، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108793/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button