مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت های پرستاری و از نقش های کلیدی پرستار در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به شمار می رود.هدف: این مطالعه با هدف تعیین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بود که در آن تعداد 162 نفر از پرسنل پرستاری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد تحقیق شدند. جهت نمونه گیری متناسب با بزرگی جمعیت هر بیمارستان تعداد تمونه های آن تعیین گردید. جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه انجام گرفت پرسشنامه مذکور مشتمل بر دو بخش بوده که بخش اول شامل اطلاعات فردی و دموگرافیک شامل سن, جنس, وضعیت تاهل, تحصیلات و سابقه کار بوده و بخش دوم شامل 19 سوال در مورد موانع آموزش به بیمار بوده است. این قسمت از پرسشنامه, دیدگاه پرستاران را در چهار حیطه مدیریت, شرایط کاری, نگرش پرستاران, و مهارت آموزشی مورد سنجش قرار داد. پاسخ به سوالات بر اساس مقیاس سه درجه ای لیکرت شامل تاثیر کم, متوسط و زیاد به ترتیب با نمره 1 تا 3 تدوین گردید. بدین صورت که در حیطه مدیریت محدوده نمره 6 تا 18 بوده که نمره کمتر از 10 «تاثیر کم», 10 تا 14 «تاثیر متوسط» و بیشتر از 14 «تاثیر زیاد» را نشان می داد. در حیطه شرایط کاری محدوده نمرات مشابه حیطه مدیریت بوده است. در حیطه نگرش پرستاران محدوده نمره از 2 تا 6 بوده که نمره کمتر از 3 «تاثیر کم», 3 تا 4.5 «تاثیر متوسط» و بیشتر از 4.5 «تاثیر زیاد» و در حیطه مهارت آموزشی محدوده نمره از 5 تا 15 بوده که نمره کمتر از 8 «تاثیر کم», 8 تا 11.5 «تاثیر متوسط» و بیشتر از 11.5 «تاثیر زیاد» بوده است. در نهایت داده های بدست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این تحقیق توسط کمیته اخلاق دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی مورد تایید قرار گرفت.نتایج: از تعداد 162 پرسشنامه توزیع شده 149 پرسشنامه پاسخ داده شد که نشان دهنده میزان پاسخ دهی 92 درصد می باشد. داده ها نشان داد که 45.2 درصد از مردان و 47.3 درصد از زنان پرستار, موانع مربوط به حیطه شرایط کاری را دارای بیشترین تاثیر در اجرای آموزش به بیمار دانسته اند. 45.8 درصد از پرستاران مجرد و 47.5 درصد از پرستاران متاهل نیز موانع مربوط به حیطه شرایط کاری را دارای بیشترین تاثیر در اجرای آموزش به بیمار دانسته اند. انجام آزمون مجذور کای نشان داد که بین متغیرهای سن, جنس, سابقه کار, وضعیت استخدامی, تاهل و مدرک تحصیلی با حیطه های موانع آموزش به بیمار ارتباط معناداری وجود ندارد (P³0.05).داده های بدست آمده نشان داد که 31.5 درصد از پرستاران معتقدند که موانع مربوط به حیطه مدیریت, بیشترین تاثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارند.در حالی که 47.7 درصد موانع مربوط به حیطه شرایط کاری, 2.7 درصد موانع مربوط به حیطه نگرش پرستاران و 14.1 درصد نیز موانع مربوط به حیطه مهارت های آموزشی را به عنوان موانعی که بیشترین تاثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارند, اعلام نموده اند. آزمون آماری مجذور کای نشان داد که بین حیطه شرایط کاری و نوع بیمارستان ارتباط معنی داری وجود داشت (p=0.048). حیطه شرایط کاری به عنوان مهمترین عوامل, حیطه مدیریت در رتبه دوم, حیطه مهارت های آموزشی در رتبه سوم و حیطه نگرش پرستاران به عنوان کم اهمیت ترین عامل در ایجاد موانع آموزش به بیمار شناخته شده اند.نتایج این مطالعه نشان داد سه عامل که بیشتر پرستاران مورد مطالعه تاثیر آنها را به عنوان موانع آموزش به بیمار زیاد دانستند به ترتیب شامل حجم زیاد وظایف کاری (%74.5), کمبود پرستاران شاغل در بخش (%71.8) و نوبت های کاری پشت سرهم (%70.4) بودند که در حیطه شرایط کاری قرار داشتند. سه عامل که تعداد بیشتری از پرستاران تاثیر آنها را کم ذکر کرده بودند به ترتیب شامل موارد زیر بود: آموزش امری تخصصی و در حوزه وظایف پزشک است (%54.4), عدم اعتماد به نفس پرستار در آموزش به بیمار (%43.5), عدم ابلاغ آموزش به بیمار (%40.3).نتیجه گیری: با توجه به این که حیطه شرایط کاری پرستاران بیشترین تاثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارد, پیشنهاد می شود مسوولین با تامین نیروی پرستار در بیمارستان ها و کاهش حجم وظایف کاری و همچنین فراهم آوردن امکانات و شرایط جهت اجرای برنامه های آموزشی, پرستاران را به این امر مهم ترغیب نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رنجبرعزت آبادی، محمد، مهدیان، محبوبه، اسلامی، هادی، و امینی، علی. (1395). موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 25(81)، 36-45. SID. https://sid.ir/paper/108811/fa

Vancouver: کپی

رنجبرعزت آبادی محمد، مهدیان محبوبه، اسلامی هادی، امینی علی. موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)[Internet]. 1395؛25(81):36-45. Available from: https://sid.ir/paper/108811/fa

IEEE: کپی

محمد رنجبرعزت آبادی، محبوبه مهدیان، هادی اسلامی، و علی امینی، “موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران،” پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، vol. 25، no. 81، pp. 36–45، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108811/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button