مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش به بیمار

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 174

چکیده

 زمینه: با توجه به فرصت و طول زمان ارتباط پرستار با بیمار, مسوولیت آموزش به بیمار بیشتر متوجه پرستاران است. ولی امروزه پرستاران, توجه کمتری به این نقش مهم خویش دارند. هدف از این مطالعه, بررسی میزان درک پرستاران از عملکرد و مسوولیت پذیری شان نسبت به آموزش بیمار است.روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است. جامعه پژوهش, 200 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389 می باشد که به صورت آسان و در دسترس نمونه گیری شده اند. ابزار جمع آوری داده, پرسشنامه ای سه قسمتی مبتنی بر اطلاعات دموگرافیکی نمونه ها, بررسی عملکرد پرستاران و مسوولیت پذیری شان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS16 و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی متناسب با اهداف پژوهش صورت گرفت.نتایج: میانگین درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش بیماران 2.97 از 5 به دست آمد. حیطه آموزش حین مراقبت (3.93) 19.82 و حیطه آموزش حین ترخیص (3.66) 20.26 از بالاترین امتیاز برخوردار بودند. تفاوت آماری معناداری بین نوع بیمارستان و سمت پرستاران مورد پژوهش و عملکرد آموزشی پرستاران وجود داشته است (به ترتیب p=0.00 وp=0.004 ).نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که اکثر پرستاران نسبت به آموزش بیمار, مسوولیت پذیر هستند و تدوین برنامه های آموزشی در سال های اخیر برای نشان دادن نقش مهم آموزش به بیمار موثر بوده است. ضروری است با تهیه تسهیلات لازم, نیروی انسانی مناسب و کارآزموده, در اختصاص دادن وقت و مکان لازم و مناسب به این مهم, توجه شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلانتری، سهیلا، کارگرنجفی، مارال، عباس زاده، عباس، ثناگو، اکرم، و برهانی، فریبا. (1390). بررسی درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش به بیمار. جنتاشاپیر، 2(4 (پیاپی 5))، 167-174. SID. https://sid.ir/paper/379670/fa

    Vancouver: کپی

    کلانتری سهیلا، کارگرنجفی مارال، عباس زاده عباس، ثناگو اکرم، برهانی فریبا. بررسی درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش به بیمار. جنتاشاپیر[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 5)):167-174. Available from: https://sid.ir/paper/379670/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا کلانتری، مارال کارگرنجفی، عباس عباس زاده، اکرم ثناگو، و فریبا برهانی، “بررسی درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش به بیمار،” جنتاشاپیر، vol. 2، no. 4 (پیاپی 5)، pp. 167–174، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button