مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,907
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک اسناد، هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 130

چکیده

 افت تحصیلی دانشجویان متاثر از عوامل متعددی است که یکی از مهمترین آنها اسنادهای ناسازگارانه و منبع کنترل نامطلوب در افراد می باشد. سبک های اسنادی و هسته کنترل از عوامل مهم تاثیرگذار بر فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان محسوب می شوند که به تبیین ها و دلایل افراد در مورد موفقیت ها و شکست ها مربوط می شوند. این پژوهش با هدف شناخت سبک های اسنادی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و بررسی رابطه سبک های اسنادی و هسته کنترل با پیشرفت تحصیلی آنان اجرا شد. روش نمونه گیری طبقه بندی شده چند مرحله ای برای انتخاب 300 نفر از دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش وجود رابطه معنی دار بین سبک های اسنادی و پیشرفت تحصیلی را نشان داد به گونه ای که بین اسناد موفقیت ها به عوامل درونی, پایدار و کلی با پیشرفت تحصیلی, رابطه مثبت و معنی دار و بین اسناد شکست ها به عوامل بیرونی, ناپایدار و خاص با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنی داری به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبک تبیینی دانشجویان سال سوم با دانشجویان سال چهارم تفاوت معنی داری وجود دارد به گونه ای که اسناد دانشجویان سال سوم برای حوادث مثبت یا خوشایند, بیرونی تر, ناپایدارتر و اختصاصی تر و برای حوادث منفی یا ناخوشایند, درونی تر, پایدارتر و کلی تر از اسناد دانشجویان سال چهارم بود. در انتها راهکارهایی برای برنامه های بازآموزی اسنادی یا اسناد درمانی در دانشگاه ها و راهکارهای دیگر برای تغییر و اصلاح سبک های اسنادی نامطلوب دانشجویان ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی مقدم، کوروش، و رستمی، شهین. (1389). سبک اسناد, هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 6(2)، 115-130. SID. https://sid.ir/paper/109287/fa

Vancouver: کپی

رضایی مقدم کوروش، رستمی شهین. سبک اسناد, هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1389؛6(2):115-130. Available from: https://sid.ir/paper/109287/fa

IEEE: کپی

کوروش رضایی مقدم، و شهین رستمی، “سبک اسناد, هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 6، no. 2، pp. 115–130، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109287/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا