مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 19

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه فشارخون بالا, مهم ترین عامل خطر بیماری قلبی, مغزی و کلیوی است و آموزش یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش فشار خون بالا می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش در آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا بر اساس بحث گروهی در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر, یک مطالعه مداخله ای می باشد که 112 نفر از مادران دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه اسلامشهر انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش, پرسش نامه محقق ساخته توسط نمونه ها تکمیل شد؛ سپس 2 جلسه آموزشی یک ساعته, به صورت بحث گروهی در 4 گروه 10 نفره و 2 گروه 8 نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید. 2 ماه بعد از اتمام مداخله, مجدداً پرسش نامه ها توسط نمونه های مورد پژوهش تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کای دو, کای اسکوئر و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و 21 SPSS استفاده شد. یافته ها: پس از مداخله نمرات آگاهی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0< p). نگرش و رفتار نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش نشان دادند (001/0< p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی طراحی شده به روش بحث گروهی تاثیر معنی داری بر آگاهی و نگرش و رفتار های پیشگیری کننده از فشار خون بالا داشته است. لذا پیشنهاد می شود, مداخلات آموزشی در راستای افزایش آگاهی و نگرش به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در گروه های مختلف جامعه و در سطح وسیع تر صورت پذیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضان خانی، علی، پوراسماعیلی، آمنه، رخشنده رو، سکینه، و خداکریم، سهیلا. (1396). بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 24(155 )، 11-19. SID. https://sid.ir/paper/10936/fa

    Vancouver: کپی

    رمضان خانی علی، پوراسماعیلی آمنه، رخشنده رو سکینه، خداکریم سهیلا. بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1396؛24(155 ):11-19. Available from: https://sid.ir/paper/10936/fa

    IEEE: کپی

    علی رمضان خانی، آمنه پوراسماعیلی، سکینه رخشنده رو، و سهیلا خداکریم، “بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 24، no. 155 ، pp. 11–19، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10936/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button