Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

108
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

61
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر تاب آوری و انسجام روانی دانش آموزان ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش هوش اخلاقی یکی از مولفه های مهم تربیت کودک است که می تواند در بهبود وضعیت روانی فردی و اجتماعی کودکان موثر باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر تاب آوری و انسجام روانی دانش آموزان ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بهارستان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از جامعه هدف تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس تاب آوری Connor & Davidson (2003 م. ) و پرسشنامه احساس انسجام روانی Antonovsky (1987 م. ) بودند. برنامه مداخله آموزش مولفه های هوش اخلاقی در 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد, اما در این مدت برای گروه گواه مداخله خاصی صورت نگرفت, سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنی داری 01/0=α,استفاده شد. ملاحظات اخلاقی: در تدوین این مقاله جنبه های اخلاقی شامل حفظ اصالت متون, صداقت و امانتداری و رضایت و اطلاع رسانی, رعایت شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون, میانگین نمرات تاب آوری و انسجام روانی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پس آزمون به طور معنی داری افزایش داشت (001/0>p). بنابراین می توان گفت که آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر افزایش تاب آوری و انسجام روانی دانش آموزان تاثیرگذار بود (001/0>p). نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش, آموزش مولفه های هوش اخلاقی به دانش آموزان می تواند یک روش مداخله ای مناسب جهت ارتقای تاب آوری و انسجام روانی آن ها باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضانی، ناهید، زارعی سمنگان، رضا، مومنی جو، نرگس، و گلی باغی، مریم. (1401). اثربخشی آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر تاب آوری و انسجام روانی دانش آموزان ابتدایی. اخلاق زیستی، 12(37 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1112413/fa

    Vancouver: کپی

    رمضانی ناهید، زارعی سمنگان رضا، مومنی جو نرگس، گلی باغی مریم. اثربخشی آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر تاب آوری و انسجام روانی دانش آموزان ابتدایی. اخلاق زیستی[Internet]. 1401؛12(37 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1112413/fa

    IEEE: کپی

    ناهید رمضانی، رضا زارعی سمنگان، نرگس مومنی جو، و مریم گلی باغی، “اثربخشی آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر تاب آوری و انسجام روانی دانش آموزان ابتدایی،” اخلاق زیستی، vol. 12، no. 37 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1112413/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button