زمینه و هدف: مدیریت مشارکتی یکی از مهم ترین رویکردهای مدیریت به شمار می آید و نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها از سازوکارهای اساسی این روش مدیریتی است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه مدیریت مشارکتی و عملکرد سازمانی با میانجی گری اخلاق حرفه ای می پردازد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی بوده، داده مورد نیاز برای این پژوهش به وسیله پرسشنامه های مدیریت مشارکتی فیضی و همکاران (1385 ش. )، عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (1989 م. ) و اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002 م. ) جمع آوری گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ﺍ, دﺍ, ﺭ, ﻩ,آﻣ, ﻮ, زﺵ,ﻭ,ﭘ, ﺮ, ﻭ, ﺭ, ﺵ,ﻧ, ﺎ, ﺣ, ﻴ, ﻪ,ﯾ, ﮏ,اراک بوده اند که 128 نفر به روش سرشماری برای پاسخگویی به سؤالات انتخاب شده اند. در این پژوهش جهت تعیین روایی از روایی صوری و محتوایی و جهت تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. ملاحظات اخلاقی: مشارکت کنندگان با آگاهی از اهداف پژوهش پرسشنامه ها را تکمیل کردند. یافته ها: در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار استنباطی (استفاده از روش معادلات ساختاری) بهره گرفته شده است که با استفاده از نرم افزار لیزرل 8/8 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که مدیریت مشارکتی بر عملکرد سازمانی با میانجی گری اخلاق حرفه ای کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: سازمان ها به واسطه نهادینه ساختن سیستم مدیریت مشارکتی و تقویت اخلاق حرفه ای می توانند زمینه بهبود عملکرد سازمانی را فراهم آورند.