Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

46
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

18
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات نادرست بازرگانی از منظر فقه و اخلاق و نظام های حقوقی ایران و آمریکا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: افزایش سیل تبلیغات نادرست بازرگانی و خساراتی که می تواند برای جامعه و شهروندان در پی داشته باشد, دغدغه های مختلف اخلاقی, فقهی و حقوقی را برمی انگیزد. این مطالعه به منظور بررسی مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات نادرست بازرگانی, از منظر فقه, اخلاق و حقوق و با هدف روشن سازی اهمیت توجه هرچه بیشتر سیاستگذاران, مقنین و مجریان, در این خصوص به انجام رسیده است. روش: این تحقیق از حیث نوع, مطالعه ای نظری است. همچنین به لحاظ روش بحث, توصیفی تحلیلی به شمار می رود و از منظر شیوه اجرا, کتابخانه ای (اسنادی) است. ملاحظات اخلاقی: در تحقیق حاضر اصول و بایسته های اخلاقی در پژوهش مورد توجه قرار گرفته و ضمن حفظ اصالت مقاله, امانتداری و ارجاع دهی به منابع مورد استفاده, رعایت گردیده است. یافته ها: فریب, اشتباه, ضرر و نقض عدالت, عناصری است که تبلیغات بازرگانی را به واسطه برخی قواعد فقهی و اصول اخلاقی مستوجب مسئولیت می نماید. در حقوق ایران تبلیغات نادرست یا خلاف واقع بر مبنای اشتباه و فریب (تقصیر) مسئولیت خواهد داشت. در حقوق آمریکا نیز عناصر گمراه کنندگی, فریب و اشتباه مبنای ایجاد مسئولیت تلقی می شوند. با این حال تمیز مبنای مسئولیت از منظر حقوقی, بسته به ماهیت و شرایط تبلیغات و جایگاه مسئول (اعم از تولیدکننده و سفارش دهنده, سازنده و منتشرکننده آگهی) متفاوت خواهد بود. نتیجه گیری: مبانی مشترک مسئولیت اعم از مسئولیت اخلاقی, شرعی و حقوقی (مسئولیت مدنی) در تبلیغات بازرگانی نادرست, اساساً دو عنصر فریبنده و اشتباه آوربودن است. در حالت اول, اغلب سوءنیت و عنصر روانی تقصیر, مفروض است؛ در حالت دوم لزوماً با سوءنیت همراه نیست. به رغم کنش بیشتر رویه قضایی و اجرایی آمریکا, در هر دو نظام حقوقی, تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر دامنه نفوذ تبلیغات و وسعت مخاطبان, عدم اجرای قوانین و پناه بردن به تفسیر خصوصیت اظهارات مبالغه آمیز در عرف تبلیغات و دشواری اثبات و جبران زیان, آنطور که باید مسئولیت ناشی از تبلیغات بازرگانی در ساحت حرفه ای و حقوقی, جدی گرفته نشده است که این خود زمینه افزایش تبلیغات نادرست و نقض حقوق مصرف کنندگان را فراهم می آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی نسب، علی، الماسی، نجادعلی، امینی، منصور، و ناطق نوری، سوده. (1401). مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات نادرست بازرگانی از منظر فقه و اخلاق و نظام های حقوقی ایران و آمریکا. اخلاق زیستی، 12(37 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1113001/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی نسب علی، الماسی نجادعلی، امینی منصور، ناطق نوری سوده. مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات نادرست بازرگانی از منظر فقه و اخلاق و نظام های حقوقی ایران و آمریکا. اخلاق زیستی[Internet]. 1401؛12(37 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1113001/fa

    IEEE: کپی

    علی حسینی نسب، نجادعلی الماسی، منصور امینی، و سوده ناطق نوری، “مبانی مسئولیت ناشی از تبلیغات نادرست بازرگانی از منظر فقه و اخلاق و نظام های حقوقی ایران و آمریکا،” اخلاق زیستی، vol. 12، no. 37 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1113001/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button