Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

90
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

60
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: انسان تنها موجودی است که در این دنیا طالب سعادت است و اخلاق یکی از ضروری ترین نیازهای او جهت دستیابی به سعادت محسوب می شود. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود. روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال 1400-1399 بود که از این جامعه 48 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند, در دو گروه آزمایشی (گروه آموزش فلسفه و گروه تعلیمی تربیتی) و گروه کنترل که تعداد هر گروه 16 نفر بود, جایدهی شدند. برای گروه آموزش فلسفه, برنامه آموزش فلسفه به کودکان و برای گروه تعلیمی تربیتی, برنامه آموزشی طراحی شده تئاتر تعلیمی تربیتی اجرا شد, در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه رشد اخلاقی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS 26 انجام شد. ملاحظات اخلاقی: در تدوین این پژوهش حفظ اصالت متون, صداقت و امانتداری رعایت شده و مشارکت کنندگان با آگاهی از اهداف پژوهش به پرسشنامه ها پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی بر بهبود رشد اخلاقی تأثیر معنی دار داشته است (05/0p<). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که تأثیر آموزش فلسفه بر رشد اخلاقی دانش آموزان به طور معناداری بیشتر از تئاتر تعلیمی تربیتی بوده است (05/0p<). نتیجه گیری: یافته های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی و تأثیر آن ها بر افزایش رشد اخلاقی فراهم می کند و مشاوران و روان شناسان می توانند برای بهبود رشد اخلاقی در دانش آموزان ابتدایی از این مداخلات استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، رویا، تکلوی، سمیه، و غفاری، عذرا. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی. اخلاق زیستی، 12(37 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1113003/fa

    Vancouver: کپی

    زارع رویا، تکلوی سمیه، غفاری عذرا. مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی. اخلاق زیستی[Internet]. 1401؛12(37 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1113003/fa

    IEEE: کپی

    رویا زارع، سمیه تکلوی، و عذرا غفاری، “مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی تربیتی بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی،” اخلاق زیستی، vol. 12، no. 37 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1113003/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button