مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

57
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

39
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط اضطراب کووید-19 و فرسودگی تحصیلی با نقش تعدیلی تعهد تحصیلی در دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: فرسودگی تحصیلی یکی از چالش های مهم در طول دوران تحصیلی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط اضطراب کووید-19 و فرسودگی تحصیلی با نقش تعدیلی تعهد تحصیلی در دانشجویان رشته پزشکی انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی-مقطعی و جامعه پژوهش را دانشجویان پزشکی کارآموز و کارورز مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 230 نفر (115 کارورز و 115 کارآموز) برای انجام پژوهش به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس اضطراب بیماری کرونا, پرسشنامه ی فرسودگی تحصیلی مسلش و مقیاس تعهد تحصیلی گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلی) استفاده شد. یافته ها: از مجموع 230 پرسشنامه توزیع شده, 190 مورد قابلیت تحلیل را داشتند (نرخ مشارکت = 82/60 درصد). نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که فرسودگی تحصیلی با اضطراب کووید-19 ارتباط مستقیم و معنی دار (r=0/332, p=0/001) و با تعهد تحصیلی ارتباط معکوس و معنی دار (r=0/304, p=0/001) دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب و تعهد تحصیلی (r=0/265, p=0/001) ارتباط معکوس و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که متغیرهای پیش بینی (ß, ) اضطراب (0/26), تعهد تحصیلی (0/29-) و نقش تعدیلی (0/21) در مجموع 0/20 از واریانس متغیر فرسودگی تحصیلی را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: با افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان تاثیر اضطراب کووید-19 بر فرسودگی تحصیلی کم تر می شود. توصیه می گردد برنامه ریزان آموزش پزشکی به برنامه های آموزشی در این زمینه توجه داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صابری، عالیا، اشرف، علی، سعادت، سجاد، نباتچی احمدی، تینا، و حاتمیان، حمیدرضا. (1401). ارتباط اضطراب کووید-19 و فرسودگی تحصیلی با نقش تعدیلی تعهد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 14(2 )، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/1120019/fa

    Vancouver: کپی

    صابری عالیا، اشرف علی، سعادت سجاد، نباتچی احمدی تینا، حاتمیان حمیدرضا. ارتباط اضطراب کووید-19 و فرسودگی تحصیلی با نقش تعدیلی تعهد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1401؛14(2 ):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/1120019/fa

    IEEE: کپی

    عالیا صابری، علی اشرف، سجاد سعادت، تینا نباتچی احمدی، و حمیدرضا حاتمیان، “ارتباط اضطراب کووید-19 و فرسودگی تحصیلی با نقش تعدیلی تعهد تحصیلی در دانشجویان پزشکی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 14، no. 2 ، pp. 29–37، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button