مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سرمایه های روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه تعهد تحصیلی در دانشجویان متاثر از عوامل روانشناختی گوناگونی می باشد. در این پژوهش به بررسی نقش سرمایه های روانشناختی (امید, خوش بینی, خودکارآمدی, تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان پرداخته شد. روش در این پژوهش رابطه ای نمونه ای به حجم 300 نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به شیوه تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها پرسشنامه سرمایه های روانشناختی لوتانز (Luthans) و همکاران و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-وگل و رابه (Human-Vogel & Rabe) اجرا شد. به منظور محاسبه داده ها از نرم افزارهای SPSS-23 و Lisrel استفاده شد. یافته ها نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه های روانشناختی و تعهد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/426=r), همچنین نتایج ناشی از آزمون معناداری ضرایب مسیر نشان داد که نقش سرمایه روانشناختی (امید, خوش بینی, خودکارآمدی, تاب آوری) بر تعهد تحصیلی معنادار می باشد (P≤ 0. 05; t≥ 1. 96), و سرمایه های روانشناختی با ضریب مسیر 0/51 قادرند 0/26 از واریانس تعهد تحصیلی را به طور مستقیم تبیین نماید. نتیجه گیری نتایج حاضر از اهمیت سرمایه های روانشناختی در پیش بینی تعهد تحصیلی در دانشجویان حمایت می کنند, بر این اساس به نظر می رسد که به منظور افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان می بایست به نقش متغیرهای پیش بین توجه شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سعادت، سجاد، داورپناه، سیدهدایت اله، سعیدپور، فریبا، و سمیعی، فاطمه. (1398). نقش سرمایه های روانشناختی (امید, خوش بینی, خودکارآمدی, تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(3 )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/368147/fa

Vancouver: کپی

سعادت سجاد، داورپناه سیدهدایت اله، سعیدپور فریبا، سمیعی فاطمه. نقش سرمایه های روانشناختی (امید, خوش بینی, خودکارآمدی, تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1398؛12(3 ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/368147/fa

IEEE: کپی

سجاد سعادت، سیدهدایت اله داورپناه، فریبا سعیدپور، و فاطمه سمیعی، “نقش سرمایه های روانشناختی (امید, خوش بینی, خودکارآمدی, تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 12، no. 3 ، pp. 1–11، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368147/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button