مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سبک های دلبستگی، تنظیم شناختی هیجان، و نشاط ذهنی در پیش بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 135

چکیده

 زمینه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند میزان خطرپذیری نوجوانان دختر را کاهش دهد یا از بروز آن پیشگیری کند, بسیار ضروری است؛ بنابراین, این پژوهش با هدف تعیین نقش سبک های دلبستگی, تنظیم شناختی هیجان, و نشاط ذهنی در پیش بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر انجام شد. روش: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود که از این میان تعداد 282 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده های مورد نیاز به وسیله پرسش نامه های دلبستگی بزرگسال (بشارت, 1384), تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران, 2001), نشاط ذهنی (رایان و فردریک, 1997) و خطرپذیری نوجوانان ایرانی (زاده محمدی و همکاران, 1390) گردآوری شد. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام) در نرم افزارPSS. 23 تحلیل شدند. یافته ها: رفتارهای پرخطر با سبک های دلبستگی اجتنابی (002/0p=, 184/0 r=) و دوسوگرا (001/0p=, 201/0 r=) رابطه مثبت و معنا دار و با نشاط ذهنی رابطه منفی و معنا داری دارند و نشاط ذهنی (001/0p=, 313/0-β, =) و سبک دلبستگی دوسوگرا (011/0p=, 147/0 β, =) توانایی تبیین تغییرات رفتارهای پرخطر را دارند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه نشاط ذهنی و سبک دلبستگی دوسوگرا توانایی تببین تغییرات رفتارهای پرخطر را دارند؛ بنابراین ارایه برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء نشاط ذهنی و ایمنی دلبستگی برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی حسینی اصل، فائزه، ساکن آذری، رعنا، عبدالتاجدینی، پرویز، و اقدسی، علی نقی. (1401). نقش سبک های دلبستگی, تنظیم شناختی هیجان, و نشاط ذهنی در پیش بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر. سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(3 )، 121-135. SID. https://sid.ir/paper/1120901/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی حسینی اصل فائزه، ساکن آذری رعنا، عبدالتاجدینی پرویز، اقدسی علی نقی. نقش سبک های دلبستگی, تنظیم شناختی هیجان, و نشاط ذهنی در پیش بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(3 ):121-135. Available from: https://sid.ir/paper/1120901/fa

    IEEE: کپی

    فائزه محمدی حسینی اصل، رعنا ساکن آذری، پرویز عبدالتاجدینی، و علی نقی اقدسی، “نقش سبک های دلبستگی, تنظیم شناختی هیجان, و نشاط ذهنی در پیش بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 3 ، pp. 121–135، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120901/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button