مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

78
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

56
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مولفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری-فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه و هدف: ارتقای توانایی های شناختی از جمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق کاربردهای آموزشی مختلفی را برای ارتقای توانایی های شناختی دارد. با توجه به محدود بودن مطالعات انجام شده درباره اثربخشی آموزش مولفه های هوش موفق بر افزایش توانایی های شناختی پایه, پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مولفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری-فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان جامعه ذکر شده بودند که ابتدا از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. پس از اجرای پیش آزمون, دانش آموزان گروه آزمایش در 30 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش مولفه های هوش موفق قرار گرفتند و افراد گروه گواه آموزش های معمول مدارس خود را دریافت کردند. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای گردآوری داده ها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. برای این منظور از نسخه 24 نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله آموزشی باعث افزایش معنادار نمره متغیرهای توانایی بصری-فضایی و سرعت پردازش اطلاعات در دانش آموزان گروه آزمایش شده است (001/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کامکار، پیمان، درتاج، فریبرز، سعدی پور، اسماعیل، دلاور، علی، و برجعلی، احمد. (1401). اثربخشی آموزش مولفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری-فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر. سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(3 )، 106-120. SID. https://sid.ir/paper/1120906/fa

    Vancouver: کپی

    کامکار پیمان، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، دلاور علی، برجعلی احمد. اثربخشی آموزش مولفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری-فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(3 ):106-120. Available from: https://sid.ir/paper/1120906/fa

    IEEE: کپی

    پیمان کامکار، فریبرز درتاج، اسماعیل سعدی پور، علی دلاور، و احمد برجعلی، “اثربخشی آموزش مولفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری-فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 3 ، pp. 106–120، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120906/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button