مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی کودکان با اختلال اضطراب

صفحات

 صفحه شروع 1749 | صفحه پایان 1761

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی کودکان با اختلال اضطراب انجام شد. روش پژوهش از نوع روش پژوهش نیمه آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحله ای (پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری) و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دارای اختلال اضطراب بود که در پایه چهارم و پنجم دبستان در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 کودک دارای اختلال اضطراب با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 کودک در گروه آزمایش و 17 کودک در گروه گواه). کودکان در آزمایش آموزش مهارت های ذهن آگاهی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب کودکان (CIQ) (اسپنس, 1999) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (ESRQ) (شیلد و کیکتی, 1998) استفاده شد. داده های حاصل با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر اضطراب (0001>P؛ 61/0=Eta؛ 06/53=F) و خودتنظیمی هیجانی (0001>P؛ 68/0=Eta؛ 99/72=F) کودکان با اختلال اضطراب تاثیر معنادار دارد. بر اساس یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ذهن آگاهی با بهره گیری از کسب آگاهی نسبت به هیجانات, آگاهی نسبت به اعمال پنج حس اصلی بدن و بکارگیری ذهن آگاهی در زندگی روزمره می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود کاهش اضطراب و بهبود خودتنظیمی هیجانی در کودکان با اختلال اضطراب مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرحسینی، فاطمه السادات، اسدزاده، حسن، سعدی پور، اسماعیل، دلاور، علی، و شیوندی چلیچه، کامران. (1401). اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی کودکان با اختلال اضطراب. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(4 )، 1749-1761. SID. https://sid.ir/paper/1121487/fa

    Vancouver: کپی

    میرحسینی فاطمه السادات، اسدزاده حسن، سعدی پور اسماعیل، دلاور علی، شیوندی چلیچه کامران. اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی کودکان با اختلال اضطراب. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(4 ):1749-1761. Available from: https://sid.ir/paper/1121487/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه السادات میرحسینی، حسن اسدزاده، اسماعیل سعدی پور، علی دلاور، و کامران شیوندی چلیچه، “اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی کودکان با اختلال اضطراب،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 4 ، pp. 1749–1761، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1121487/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button