مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

31
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

29
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین مهارت های کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون

صفحات

 صفحه شروع 464 | صفحه پایان 473

چکیده

 زمینه و هدف کودکان با آسیب شنوایی در مهارت های کاربردشناسی زبان با مشکل روبه رو هستند. کاربردشناسی, مرتبط ترین مولفه زبان با تعامل اجتماعی است. به علاوه, این مهارت ها بر شخصیت و عزت نفس کودکان تاثیر دارد. هدف از این مطالعه, بررسی ارتباط بین مهارت های کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان با آسیب شنوایی است. مواد و روش ها تعداد 60 کودک 6 تا 7 ساله با آسیب شنوایی با سمعک و کاشت حلزون بر اساس معیارهای ورورد و خروج وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان به 3 گروه, خفیف, متوسط و شدید تقسیم شدند. سپس پرسش نامه های مهارت های کاربردشناسی زبان و عزت نفس توسط والدین یا مراقبین اصلی تکمیل و ارتباط بین امتیاز ثبت شده در مهارت های کاربردشناسی و عزت نفس بررسی شد. برای این بررسی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و مقادیر 0/05>P معنا دار در نظر گرفته شد. ملاحظات اخلاقی این طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی اراک با کد اخلاق IR. ARAKMU. REC. 1399. 150 تصویب شده است. از والدین تمام کودکان شرکت کننده در این طرح تحقیقاتی رضایت نامه کتبی گرفته شده است. یافته ها نتایج این مطالعه نشان می دهد بین عزت نفس و کاربردشناسی در کل افراد شرکت کننده, بدون لحاظ گروه بندی, همبستگی معنادار وجود دارد (05/0>P). ارتباط بین عزت نفس و کاربردشناسی با لحاظ گروه بندی بر اساس شدت بررسی شد و نشان داده شد بین عزت نفس و کاربردشناسی در گروه های کم شنوایی خفیف و متوسط همبستگی معنادار وجود دارد (0/05>P). نتیجه گیری بین مهارت های کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی ارتباط وجود دارد. این ارتباط در آسیب شنوایی با شدت کمتر, بیشتر دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، سوسن، ترامشلو، مریم، میراحمدی، سعید، هاشم نیا، ساغر، و حسن شیخی، میلاد. (1401). ارتباط بین مهارت های کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 25(3 (157 پیاپی) )، 464-473. SID. https://sid.ir/paper/1121493/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی سوسن، ترامشلو مریم، میراحمدی سعید، هاشم نیا ساغر، حسن شیخی میلاد. ارتباط بین مهارت های کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1401؛25(3 (157 پیاپی) ):464-473. Available from: https://sid.ir/paper/1121493/fa

    IEEE: کپی

    سوسن صالحی، مریم ترامشلو، سعید میراحمدی، ساغر هاشم نیا، و میلاد حسن شیخی، “ارتباط بین مهارت های کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 25، no. 3 (157 پیاپی) ، pp. 464–473، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1121493/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button